Het effect van het EK op de Duitse e-commerce

Het EK is in volle gang en Duitsland heeft al zijn eerste succes geboekt. De voetbalgekte zit in de lift en dat is goed te zien bij alle e-commerce bedrijven. Zo hebben OTTO en Amazon speciale shop-in-shops geopend, volledig toegewijd aan het EK, en laat de Duitse consument zien graag online nieuwe EK-producten te kopen.

Duits succes

In de opmaat naar het Duitse succes heeft 31% van de Duitse voetballiefhebbers tussen de 34- en de 49-jaar aangegeven van plan te zijn om online een voetbal relateerde aankoop te doen. De helft van de mannen is bereid om hier meer dan 50 euro aan uit te geven en bij de vrouwen is het iets meer als één derde.

Dat de vlag uit moet tijdens het EK, dat is zeker. Vlaggen zijn de meest populaire fanartikelen en bevinden zich in 52,4% van de online aankopen. Het dragen van een shirtje van die Mannschaft is een sterke tweede met 43,7%.

Op piekuren worden er maar liefst 10 shirtjes per minuut besteld bij OTTO en zijn de shirtjes van Müller, Reus en Schweinsteiger het populairst. In totaal zijn er nu al 25% meer shirtjes verkocht dan 2 jaar geleden tijdens het WK.

Niet alleen fanartikelen doen het goed tijdens het EK. Zo heeft OTTO aangegeven dat de verkoop van biertap-systemen nu 145% hoger is dan tijdens een zomer zonder voetbal. Voor velen lijkt het voetbaltoernooi ook hét moment om een nieuwe tv te kopen, dit resulteerde in 20% stijging van tv-verkoop via OTTO.

Vrouwen shoppen tijdens voetbal

In Duitsland is niet iedereen geïnteresseerd in het voetbal. Een leuk feitje van OTTO laat zien dat Duitse vrouwen graag online shoppen wanneer de rest voetbal aan het kijken is. Afgelopen zondag tijdens Duitsland – Oekraïne waren er namelijk veel meer vrouwelijke bezoekers op OTTO dan op een reguliere zondag.

Vrouwen shoppen tijdens voetbal OTTO

Trends

Om het meeste uit het EK te halen zijn de grote spelers op de Duitse online markt al 45 dagen van te voren begonnen met hun marketing campagnes. OTTO en Amazon kwamen beide met hun eigen EK gerelateerde shop-in-shops, waar alle benodigdheden zijn te vinden om een avondje voetbal kijken compleet te maken.

Een leuke digitalisering zien we terug in het verzamelen van de Panini-voetbalplaatjes. De plaatjes kunnen nu ook online worden gekocht, geruild of ingeplakt. Verschillende merken haken hier handig op in. Zo zijn er in een aantal landen op de blikjes van Coca-Cola codes te vinden die je gratis plaatjes geven.

Een knipoog naar de buren

Dat Nederland niet op het EK aanwezig is, weten de Duitsers maar al te goed en verschillende bedrijven nemen het buurland graag op de hak.

Netflix heeft op Potsdamer Platz een gigantische banner opgehangen om de serie Orange Is The New Black te promoten. Met daarop de slogan “Voor iedereen die tijdens het EK oranje wil zien”.

789

Süddeutsche Zeitung Magazin gaat nog een stapje verder. Waar je namelijk het beste de voetbalwaanzin kan ontwijken? Nederland…

987

 

Het Europees Kampioenschap is op deze manier niet alleen een feestje voor de trouwe voetbalsupporter maar ook voor de Duitse e-commerce.

 

Lees het originele artikel van Fingerspitzengefühl

Leave a Comment