Same-day-delivery is al geruime tijd onderwerp van gesprek en idealer dan dat wordt het voor de consument ook bijna niet: bestel je pakket en krijg ‘m dezelfde dag nog thuisbezorgd. Maar is deze hype er eentje die blijft? Of is het vooral een handige marketing gimmick?

Duitse aanbieders

In Duitsland is het al langer mogelijk om gebruik te maken van same-day-delivery bij verschillende webwinkels. Vooral in de grotere steden kan je al een poosje kiezen voor de optie om je pakket dezelfde dag nog te ontvangen.

Amazon Prime is zonder twijfel het meest grote en bekende voorbeeld van deze nieuwe verzendoptie. Prime-abonnees kunnen gratis hun bestelling op dezelfde dag laten thuisbezorgen. Geen abonnee? Dan kost dit €9,99 per levering. De grote online portal heeft de optie eerder in Amerika uitgerold en startte hier vorig jaar november mee in de 14 grootste Duitse steden.

Same day delivery nieuwe standaard

 

MediaMarkt en Saturn, wellicht niet de eerste namen die je zou verwachten als het gaat om same-day-delivery, zijn ook bezig de slag te maken naar zelfde-dag-levering. De twee elektronica winkels zijn in Duitsland zelfs de grootste concurrent van Amazon als het aankomt op deze service. Als je bij webshops van beide winkels bestelt, kan je in bepaalde steden binnen 3 uur je bestelling thuisbezorgd krijgen voor €14,95. Het plan is om de service uit te rollen over 80 procent van Duitsland.

Zalando en Notebooksbilliger.de (twee van de grootste spelers op de Duitse e-commerce markt) zijn ook aan het testen met same-day-delivery. Beide webshops maken hiervoor gebruik van de dienst Liefery voor het leveren in Berlijn, Keulen, Hamburg en Hannover.

Cijfers

Alhoewel de grotere e-commerce spelers in Duitsland toch al een poosje aan het testen zijn met same-day-delivery, zijn de gebruikersaantallen niet unaniem positief voor deze nieuwe service.

Uit nieuw onderzoek is gebleken dat slechts 13% van de online gebruikers in Duitsland ooit gebruik heeft gemaakt van de verzendoptie. Dat betekent dat de overgrote meerderheid, 87 procent, deze mogelijkheid links heeft laten liggen. Maar waarom? 67% van de ondervraagden gaf aan tevreden te zijn met de huidige, normale levertijden. Een ander belangrijk argument tegen same-day-delivery is de prijs, voor 59% is dit reden genoeg om van gewone pakketpost gebruik te maken.

 

same-day-delivery de nieuwe standaard?

Lees het originele artikel van Fingerspitzengefühl





0