5 tips om een goede indruk te maken op de Duitse online consument

Je kunt maar één keer een goede eerste indruk maken. Maar hoe maak je een goede eerste indruk op je Duitse klanten? Dat leggen we uit in dit artikel.  We geven je een aantal handige tips over hoe je het vertrouwen kan winnen van de Duitse online consument, die vooral degelijkheid en betrouwbaarheid hoog in het vaandel heeft staan.

Duitse ‘feeling’

Een simpele vertaling van je Nederlandse webshop naar het Duits geeft je webshop nog niet de feeling waar de Duitse online consument naar op zoek is. Om die juiste feeling aan je webshop te geven moet je aan een aantal punten denken. Klinkt je merknaam wel goed in het Duits en heeft het geen rare betekenis voor je Duitse doelgroep? Duitsers spreken meestal wel Engels maar hebben een grote voorkeur voor de Duitse taal, je doet er dus goed aan om je website professioneel te laten vertalen. En natuurlijk, een beetje een inkopper, maak gebruikt van een Duitse url (.de) voor je website.

Subtiel overtuigen

‘Altijd de goedkoopste!’, ‘De beste service voor de laagste prijs!’: het zijn typische slogans die we vaak in Nederlandse reclame-uitingen te zien krijgen. Voor Duitsers zijn deze echter niet aantrekkelijk, ze geloven namelijk niet snel dat je de claim daadwerkelijk waar kan maken. Doe het dus subtieler. Duitsers houden van degelijkheid en betrouwbaarheid. Focus met je slogans dus vooral op de kwaliteit van het product of service.

Aanspreekvorm

De aanspreekvorm die je gebruikt richting je Duitse klant kan nog wel eens voor problemen zorgen. Wanneer gebruik je ‘du’ (jij-vorm) en wanneer ‘Sie’ (u-vorm)? Het is nog altijd een belangrijk thema in Duitsland. Kies de aanspreekvorm die het beste bij jouw doelgroep past. Wil je geen risico lopen? Zorg er dan voor dat je je website professioneel laat vertalen in de u-vorm.

Keurmerken

In Duitsland kom je met je Nederlandse Thuiswinkel Waarborg-keurmerk niet ver. Om het vertrouwen van de Duitse consument te winnen, zal je moeten investeren in Duitse keurmerken zoals Trusted shops en TÜV.

Meer informatie over Duitse webwinkel keurmerken kan je vinden in onze driedelige webserie. (Deel 1,2 en 3)

Wettelijke verplichtingen

In Duitsland zijn er wettelijke verplichtingen waar je website aan moet voldoen. De bekendste voorbeelden hiervan zijn het Impressum en de Datenschutzerklärung.

Een Impressum is een in Duitsland wettelijke verplichte pagina op je website. Hierin moet feitelijk alle standaard informatie staan die je in het Nederlands misschien in je colofon zou zetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de eigenaar van het bedrijf, het BTW-nummer, contactgegevens en meer. Duitsers hechten veel waarde aan deze pagina en het is vaak zelfs de meest bezochte pagina van je website. Een goed voorbeeld van een Impressum vind je hier.

Privacy is een zeer gevoelig onderwerp in Duitsland, vooral wanneer het gaat om registratie van persoonlijke data en het gebruik daarvan voor marketingactiviteiten en publicaties. Je bent als webshop wettelijk verplicht om je klanten en bezoekers duidelijk te informeren welke privacygevoelige gegevens je verzamelt en met welk doel je dit doet. Dit moet je vastleggen in de Datenschutzerklärung.

Voor uitgebreidere informatie over het starten in Duitsland, download onze gratis white paper “starten in Duitsland”

Lees het originele artikel van Fingerspitzengefühl

Leave a Comment