Number26 maakt zich klaar voor Europa

Number26 heeft de afgelopen weken aardig wat slechte publiciteit gekregen, onder andere door het verwijderen van gebruikersaccounts zonder berichtgeving. Maar nu lijkt het eindelijk tijd voor goed nieuws: de fintech startup heeft een banklicentie gekregen en kan daarmee de Europese markt op.

N26

Number26 of, zoals het bedrijf nu heet, N26 is anderhalf jaar oud en heeft al meer dan 200 duizend gebruikers in acht landen voor zich weten te winnen. Feitelijk is de fintech startup een bank maar door de volledige online dienstverlening van N26 is het bedrijf een toekomstige gamechanger in de financiële wereld. De mobiele app is niet alleen gebruiksvriendelijk maar heeft ook features waarvan je je afvroeg waarom je die al die tijd hebt moeten missen, denkt bijvoorbeeld aan een pushbericht bij het moment dat je een pintransactie doet.

Door de banklicentie die N26 negen maanden geleden heeft aangevraagd, kan het meer diensten in het buitenland aanbieden. “This banking licence is an important additional step for us to sustainably change the value chain in retail banking. This will allow us to significantly enhance the diversity of our product portfolio”, aldus Valentin Stalf, oprichter en CEO van N26.

Negatief nieuws

Gebruikers die zonder waarschuwing werden verwijderd, pintransacties die na 5x pinnen niet meer gratis zijn… het ging Number26 niet volledig voor de wind. De fintech startup was een veelbelovende naam die de bankwereld eens goed zou wakker schudden met hun volledige online service, gratis pintransacties en bijbehorende creditcard (die ook nog eens hip doorzichtig was). Was het te mooi om waar te zijn? Misschien wel.

Het verdienmodel van N26 bleek wat gaten te hebben en deze werden snel gedicht. Te snel. Tijd voor communicatie met hun gebruikers bleek er namelijk niet. Sommige accounts werden ineens verwijderd en waar het pinnen eerder altijd gratis werd, kon dat nu maar tot 5x per maand kosteloos. De early adaptors die het woord van Number26 aardig predikten, waren steeds minder enthousiast over ‘hun’ nieuwe bank. De naamswijziging en de banklicentie die gepaard gaan met nieuwe features van de app moeten daar verandering in brengen.

Lees het originele artikel van Fingerspitzengefühl

Leave a Comment