Dash-knop zorgt voor wantrouwen in Amazon

De Amazon Dash-knop, die onlangs in Duitsland is geïntroduceerd, zorgt voor groot wantrouwen bij de consument.

Het apparaat kost € 4,99 en is gelinkt aan één product op de website, zoals wasmiddel of toiletpapier. Zo is het mogelijk via één druk op de knop een bestelling bij Amazon te plaatsen.

Onbekende prijs

De Duitse consument loopt nu echter al tegen problemen met de Dash-knop aan. Zo biedt de website de klant geen informatie over het product aan voor de aankoop, maar wordt de consument pas ná de betaling via de bijbehorende app op de hoogte gesteld van productkenmerken en de prijs. Ook blijven prijsveranderingen voor de consument onbekend en wordt er bij een niet-verkrijgbaar product automatisch een vergelijkbaar product thuisgestuurd. Bovendien blijkt uit een steekproef van de website MyDealz.de dat de producten die gekocht worden door middel van de Dash-knop, zo’n 27% duurder te zijn dan hetzelfde product in een andere webshop.

Dat Amazon per dag alleen al 2,5 tot 3 miljoen prijsveranderingen doorvoert, is voor de Duitser reden voor argwaan. Er worden bij de consumenten vragen opgeroepen als: wie beslist over de toekomst van de prijzen en producten als we het verkoopproces steeds meer aan de technologie overlaten? En zoeken Amazon en andere aanbieders daadwerkelijk de beste deals uit?

Gemak versus prijs

Aan het gemak dat de bezorgdiensten met zich meebrengen, hangt dus ook een prijskaartje. En hoewel via het internet razendsnel prijsvergelijkingen kunnen worden gevonden, zorgt een product zoals de Dash-knop voor weer een nieuwe ontwikkeling. Producten worden namelijk weliswaar sneller geleverd, maar de consument betaalt wel meer voor dit gemak. In een prijsgevoelig land als Duitsland vallen dit soort ontwikkelingen direct op, blijkt uit de ophef die rondom de Dash-knop is ontstaan.

Lees het originele artikel van Fingerspitzengefühl

Leave a Comment