Duitser doet vaker online boodschappen, maar niet bij Emma’s Enkel

Emma’s Enkel, waarvan afgelopen zomer maar liefst 93% is opgekocht door Metro Group, is gesloten. De Duitse winkel, opgericht in 2011, had als doel consumenten uit verschillende kleine winkels, producten te laten bestellen.

Emma’s Enkel

Het concept van het bedrijf was een combinatie van ontspanning en het doen van boodschappen. Dit werd gedaan door het aanbieden van een kleine supermarkt, een online winkel en de beschikbaarheid van een lounge-ruimte, uitgerust met iPads. Hier kon de consument informatie opzoeken over de producten, deze bestellen en vervolgens met een kopje koffie wachten totdat alle producten waren ingepakt om mee te nemen. Ook was er een QR-code aan de buitenkant van de winkel geplaatst, als de bezoeker deze scande, kon hij meer dan vierhonderd producten bestellen.

Terwijl Metro Group afgelopen zomer 93% van het bedrijf opkocht, trokken de oprichters zich terug. De fysieke winkels in Düsseldorf, Essen en Berlijn sloten; Emma’s Enkel was vanaf dat moment alleen nog online te bezoeken. Uit een e-mail naar de consument blijkt nu dat Emma’s Enkel nu volledig ophoudt te bestaan. Toch blijft het merk nog steeds overeind, aldus Metro Group.

Online boodschappen

Hoewel het concept van Emma’s Enkel niet werkte, is het doen van online boodschappen steeds populairder aan het worden in Duitsland. Vooral bij millennials is deze manier van boodschappen doen populair. 45% van de 16-24-jarige Duitsers heeft onlangs online boodschappen gedaan. Dit in vergelijking met 31% van alle Duitsers.

Van de Duitsers doet 43% zijn online aankopen het liefst bij webshops die ook een fysieke winkel hebben, zoals Rewe en Bringmeister. 38% van de ondervraagden winkelt bij supermarkten met alleen een online winkel, die beschikken over een groot assortiment aan producten, zoals Mytime of Emma’s Enkel. Verder koopt 18% het liefst zijn producten bij webshops die zijn gespecialiseerd in één soort product zoals wijn of snoep. Nog eens 15% winkelt bij traditionelere webshops, zoals Amazon of eBay.

Ondanks de groei aan populariteit van het online boodschappen doen, koopt nog steeds het merendeel van de Duitsers het liefst zijn boodschappen in een fysieke winkel. De meest genoemde redenen hiervoor zijn het moeten wachten op de producten en twijfels over de versheid. Verder worden verzendkosten als minpunt gezien en heeft een klein deel van de ondervraagden problemen met de privacy.

Lees het originele artikel van Fingerspitzengefühl

Leave a Comment