Duitsland en Nederland vrijwel gelijk op in aantal mobiele transacties

Bijna 40% van de online aankopen in Duitsland gaat via mobile, dat blijkt uit het State of Mobile Commerce Report H1 2016 van Criteo. Duitsland gaat daarmee gelijk op met Nederland, waarvan het aantal aankopen via mobiel ook rond de 37% ligt. De groei van Duitsland in het aantal mobiele aankopen van Q2 2015 naar Q2 2016 is wel groter dan die van Nederland.

mobile-share-of-retail-ecommerce-transactions

Mobile friendly

Het is, als het goed is, niet nieuw: door veel online shoppers en zoekmachines worden mobile-friendly websites hoger op waarde geschat dan niet-mobiel vriendelijke websites. Voor de Duitse consument lijkt dit echter nog niet zo heel veel verschil te maken.

In onderstaande grafiek is goed de verhouding tussen mobiele transacties en mobile-friendly websites te zien. In Zuid-Korea is bijvoorbeeld meer dan 95% van de websites geoptimaliseerd en dat resulteert in bijna 50% van de aankopen via mobiel. Duitsland is echter een vreemde eend in de bijt, alleen Frankrijk en Rusland hebben nog minder geoptimaliseerde websites maar het aantal sales in Duitsland via mobiel, loopt wel voor.

share-mobile-transactions-vs-mobile-friendly-sites

Smartphone versus tablet

Ook in het vraagstuk ‘smartphone of tablet?’ gaan Duitsland en Nederland vrij gelijk op. In beide landen is de smartphone nog steeds favoriet onder de online consumenten maar erg veel verschil zit er niet in de voorkeur. Er wordt wel verwacht dat volgend jaar de verhouding gunstiger voor de tablet zal uitpakken en de 56-44 ratio zal verschuiven naar meer shoppers via tablet.

smartphone-and-tablet-share-or-retail-ecommerce-transactions

Lees het originele artikel van Fingerspitzengefühl

Leave a Comment