4 Duitse online marketingtrends om in 2017 rekening mee te houden

Het is half januari; de nieuwigheid van 2017 is er bijna af en we kunnen nu écht gaan werken aan het nieuwe jaar. Wat zijn de Duitse online marketingtrends waar we in 2017 rekening mee moeten houden?

Virtual Reality

Virtual Reality zagen we al veel in 2016. Toch blijft deze trend ook in 2017 nog wel even doorzetten. Zo is 16% van de Duitsers in het bezit van een VR-bril, of plant er in het komende jaar één te kopen.

Online marketeers kunnen hier handig op inspelen. Er wordt op deze manier een meer authentieke belevenis voor de consument gecreëerd dan wanneer zij alleen een video of een afbeelding kunnen bekijken. Onder meer in de autobranche is VR een handige online marketingtool. Zo is 50% van de huidige of toekomstige VR-gebruikers van plan in het komende jaar een auto aan te schaffen. 25% van hen zegt dit zelfs heel waarschijnlijk te zullen doen.

Livestreaming

Livestreaming is een trend die de afgelopen tijd behoorlijk aan populariteit heeft gewonnen. Via social media, bijvoorbeeld via de app Periscope, is het mogelijk om live gebeurtenissen vast te leggen. Steeds meer social-mediakanalen spelen tegenwoordig handig op deze trend in. En een trend kun je het wel noemen: in 2013 maakte 15,6 miljoen Duitsers gebruik van livestreaming, in 2016 is dit aantal al gestegen naar 23,1 miljoen.

Kijk bijvoorbeeld naar Facebook, Twitter en Instagram, waarbij het sinds vorig jaar mogelijk is om te livestreamen. Met deze nieuwe functies ziet het ernaar uit dat de populariteit van deze trend voorlopig nog niet zal gaan liggen. Veel bedrijven plukken hier de vruchten van. Zo geven zij op deze manier een inkijk in het reilen en zeilen van de organisatie. Het grote voordeel hiervan is dat er interactie ontstaat met het publiek, wat weer zorgt voor een grotere verbintenis.

Kortstondige content

Kortstondige of snelle content zoals bij Snapchat, is vooral bij jongeren populair: in 2016 kende of gebruikte 53% van de Duitsers tussen de 14 en 29 jaar Snapchat. Hoewel de meesten van hen (87,2%) de app gebruiken om Snaps van vrienden te bekijken, is de dienst ook van waarde voor ondernemingen. 9,4% van de Duitse Snapchat-gebruikers bekijkt namelijk “Stories” van merken.

Met de komst van Instagram Stories in 2016, ziet het ernaar uit dat deze trend nog wel even door zal zetten. Een jaar terug telde de app maar liefst 9 miljoen Duitse gebruikers. Als bedrijf kun je Instagram Stories of Snapchat gebruiken, op een soortgelijke manier als bij het Livestreamen: je geeft de consument een uniek kijkje in het reilen en zeilen in de organisatie, maar krijgt dan de mogelijkheid dit op een later moment (terug) te kijken, in plaats van live.

Influencers

Influencer marketing was vorig jaar al erg in opkomst, dit jaar neemt de populariteit nog meer toe. Dit is bijvoorbeeld te zien aan het feit dat 17% van de Duitsers vanaf 14 jaar de mening van influencers in overweging neemt bij het kopen van een product. Dit staat tegenover de 8% die zich oriënteert door middel van tijdschriften.

Marketingexperts zien influencermarketing als één van de belangrijkste trends als het gaat om mobiel adverteren, omdat er zo wordt ingespeeld op het vertrouwen dat de consument heeft in de influencer. Dit jaar zal vooral in het teken staan van het professionaliseren van samenwerkingsverbanden tussen influencers en bedrijven.

Naast influencers heb je ook ambassadeurs. Deze vertegenwoordigen op eigen houtje een organisatie, omdat ze fan zijn van een merk. Ook dit is een goede vorm van marketing voor bedrijven, omdat het een groot vertrouwen opwekt bij de consument. Ambassadeurs krijgen namelijk niets voor de ‘reclame’ die zij voor het bedrijf maken.

The post 4 Duitse online marketingtrends om in 2017 rekening mee te houden appeared first on Fingerspitzengefühl.

Lees het originele artikel van Fingerspitzengefühl

Leave a Comment