Privacy in Duitsland: hoe win ik hun vertrouwen?

Privacy is in Duitsland een belangrijk thema. Duitsers hechten erg veel waarde aan hun privacy, wat je ook terugziet in allerlei onderdelen van het dagelijks leven. Zo was er onlangs nog het conflict tussen Facebook en Duitse autoriteiten, waarbij Facebook werd verboden gebruikersdata met WhatsApp te delen. Ook het verbieden van een speelgoedpop met camera en microfoon is hier een mooi voorbeeld van. Privacy is dus een onderwerp waar de Duitser niet licht over denkt. En waar dit in het dagelijks leven geldt, geldt het natuurlijk ook bij het online winkelen. Waaraan herken je deze drang naar privacy bij Duitse online shoppers en hoe win je hun vertrouwen in jouw webshop?

Check-out proces

Eén ding waaruit blijkt dat Duitsers gehecht zijn aan hun privacy, is de manier waarop zij online betalen. Hoewel betaalmethoden zoals PayPal de afgelopen tijd flink in populariteit zijn gestegen, heeft het land er bijzonder lang over gedaan dit te omarmen. Nog in 2015 was de meest gebruikte betaalmethode van Duitsers namelijk “Kauf auf Rechnung”, waarbij de consument via een factuur zelf de betaling regelt. Het jaar daarop werd als favoriete betaalmiddel toch voor PayPal gekozen. Kauf auf Rechnung eindigde dat jaar op de tweede plaats. Een reden voor de toenemende populariteit via PayPal is dat het gratis is voor de consument en hij zijn privacygevoelige gegevens alleen aan PayPal toevertrouwt. In Nederland stonden in 2016 betaling via iDeal en creditcard op respectievelijk de eerste en tweede plaats. Acceptgiro, de Nederlandse vorm van Kauf auf Rechnung, staat pas op plaats zes, en werd dat jaar door maar 3% gebruikt, tegenover 56% voor iDeal.

Houd bij het starten van een webshop in Duitsland dus, net zoals in Nederland, goed in de gaten wat de ontwikkelingen zijn wat betreft het online betalen

Datenschutzerklarung

De Datenschutzerklärung is de Duitse variant van het privacybeleid van een website. Hierin wordt beschreven welke data voor hoe lang wordt opgeslagen, wat er met deze data wordt gedaan en welke medewerker er verantwoordelijk is voor het privacybeleid. Zoals je je kunt indenken is dit een heel belangrijk en bovendien verplicht onderdeel van een Duitse website, omdat er in wordt omschreven hoe de privacy van de gebruiker beschermd wordt. De Datenschutzerklärung is in het leven geroepen om de consument te beschermen tegen onbetrouwbare websites. Zorg er dus voor dat deze er verzorgd en overzichtelijk uitziet.

Account aanmaken

Bij veel webshops is het gebruikelijk om een account aan te moeten maken bij het bestellen van een artikel. Toch zien veel consumenten dit als een extra drempel, gezien Duitse consumenten vaker dan Nederlandse consumenten stilstaan bij welke gegevens zij aan bedrijven afgeven. De meeste mensen maken een account aan omdat het zo eenvoudiger is om een herhaalaankoop te doen, maar komt die er wel? Het is daarom handig om de gebruiker ook de optie te geven om als gast te bestellen. Zo heeft de klant als voordeel dat hij snel en zonder al te veel informatie achter te laten een product kan bestellen. Ook laat je zo als webshop zien dat je waarde hecht aan de privacy en behoeften van de bezoeker van jouw webshop.

Zoals te lezen is de Duitse drang naar privacy grotendeels op te lossen door het toepassen van wetten en het in de gaten houden van gebruiken van Duitse consumenten. Benieuwd hoe je nog verder het vertrouwen van de Duitse consument kunt winnen? Neem dan eens een kijkje in één van onze gratis white papers. Daarin lees je alle ins & outs over het starten van een webshop in Duitsland.

The post Privacy in Duitsland: hoe win ik hun vertrouwen? appeared first on Fingerspitzengefühl.

Lees het originele artikel van Fingerspitzengefühl

Leave a Comment