Meer insights verzamelen met verbeterde rapportage van de kwaliteitsscore.

Effectieve advertenties brengen mensen in contact met de content die het meest relevant voor hen is, precies op het moment dat ze daarnaar zoeken. In AdWords kunt u bepalen hoe relevant uw zoekwoorden, advertenties en bestemmingspagina’s zijn, door de kwaliteitsscore en de bijbehorende componenten (verwachte klikfrequentie, advertentierelevantie en ervaring op bestemmingspagina) te evalueren. Vanaf deze week introduceren we verschillende verbeteringen in de rapportage van de kwaliteitsscore, zodat u hier nog meer inzicht in krijgt.

Nieuwe statuskolommen voor kwaliteitsscore

Gebruikers hebben ons laten weten dat de drie kwaliteitsscorecomponenten die op dit moment beschikbaar zijn via de zoekwoordstatusballon , ontzettend handig zijn. Er bleek echter ook behoefte aan een manier om al deze gegevens in een overzicht te verzamelen en gemakkelijk te delen. Daarom breiden we het tabblad ‘Zoekwoorden’ uit met drie nieuwe optionele statuskolommen: ‘Verw. CTR’, ‘Advertentierelevantie’ en ‘Erv. op bestemmingspagina’. Met deze kolommen kunt u tijd besparen en beter onderbouwde beslissingen nemen. Voeg deze kolommen toe aan uw zoekwoordrapporten voor een complete momentopname van de huidige scores van uw zoekwoorden.

Geschiedenisles in zoekwoordkwaliteit

Als u de campagneprestaties wilt verbeteren, is het belangrijk dat u inzicht krijgt in het effect van wijzigingen in uw account (bijvoorbeeld advertentieoptimalisatie) op uw kwaliteitsscore. Vanaf vandaag kunt u voor al uw zoekwoorden de historische kwaliteitsscore (en de bijbehorende componenten) bekijken om inzicht te krijgen in de ontwikkeling in de loop van de tijd. Deze gegevens zijn beschikbaar via vier nieuwe kolommen: ‘Kw.score (hist.)’, ‘Erv. op bestemmingspagina (hist.)’, ‘Advertentierelevantie (hist.)’ en ‘Verw. CTR (hist.)’.

Zeven nieuwe kolommen voor kwaliteitsscorecomponenten in zoekwoordrapportage

Er zijn twee belangrijke dingen die u over deze kolommen moet weten:

Ze geven de laatst bekende score weer voor de periode die u heeft geselecteerd. Houd er rekening mee dat er geen historische gegevens beschikbaar zijn voor datums eerder dan 22 januari 2016.
Als u het segment Dag toepast op uw zoekwoordrapporten, tonen deze kolommen dagwaarden die aangeven wat uw scores waren aan het eind van elke dag.

Geüpdatet zoekwoordrapport met historische kwaliteitsscore gesegmenteerd per dag 

Laten we eens kijken naar het bovenstaande voorbeeldrapport, dat is gesegmenteerd per dag. Stel dat het 10 februari is en u wilt zien wat de kwaliteitsscore was voor het zoekwoord ‘Oranges’ van 3 februari tot 8 februari.
  • Kijk eerst naar de huidige kwaliteitsscore in de kolom voor kwaliteitsscore: 3/10. In deze kolom wordt altijd de huidige kwaliteitsscore getoond, ongeacht de datum waarvoor u een rapport genereert.
  • In de nieuwe kolom voor de historische kwaliteitsscores ziet u de laatst bekende kwaliteitsscore voor de gerapporteerde periode (4/10) en de historische score voor elke dag in die periode.
  • Wanneer er niet genoeg vertoningen of klikken zijn om de kwaliteitsscore van een zoekwoord correct te bepalen, zoals op 7 en 8 februari, ziet u een lege kwaliteitsscore (‘—’).

Meer informatie

Deze nieuwe kolommen voor de kwaliteitsscore zijn eveneens beschikbaar op manageraccountniveau en binnenkort ook in de Rapporteditor. Voor praktische tips over de kwaliteitsscore leest u onze handleiding voor advertentiekwaliteit of bezoekt u het Helpcentrum van AdWords.

Gepost door Jon Diorio, Group Product Manager, Zoekadvertenties

Lees het originele artikel

Leave a Comment