Geef het succes van uw app een boost met universele app-campagnes.

Op elk moment van de dag grijpen mensen naar hun mobiele telefoon als ze ergens heen willen, wat leuks willen doen of iets willen kopen. Vaak gebruiken ze hiervoor een mobiele app: een pizza wordt besteld via een maaltijdbezorg-app, het weer wordt gecheckt met een weer-app en wachtend op de trein wordt de tijd gedood met een game-app.



Twee jaar geleden hebben we universele app-campagnes geïntroduceerd. Hiermee brengt u uw app op precies het juiste moment onder de aandacht van precies de juiste consumenten. Via Google Play, Google.com, YouTube en Gmail, maar ook via de miljoenen sites en apps in het Display Netwerk.


Sinds de introductie van universele app-campagnes hebben ontwikkelaars en marketeers de betrokkenheid van app-gebruikers en het aantal app-installaties stormachtig zien groeien. Op dit moment nemen universele app-campagnes meer dan 50% van alle app-installaties vanuit Google-advertenties voor hun rekening.[1] Adverteerders die optimaliseren voor in-app-acties, genereren met universele app-campagnes bovendien gemiddeld 140% meer conversies per dollar dan met enig ander Google-product voor app-promotie.[2]

Omdat we deze indrukwekkende groeicijfers graag voor nog meer adverteerders bereikbaar willen maken, worden later dit jaar alle AdWords-campagnes voor app-installatie omgezet in universele app-campagnes. Met ingang van 2 oktober worden alle nieuwe campagnes voor app-installatie die in AdWords zijn gemaakt, uitgevoerd als universele app-campagnes. Alle bestaande campagnes van dit type in het zoeknetwerk, in het Display Netwerk en op YouTube worden per 15 november beëindigd. Upgrade ze daarom zo snel mogelijk naar universele app-campagnes.

Drie eenvoudige stappen om te upgraden naar universele app-campagnes

1. Neem uw bestaande AdWords-campagnes voor app-promotie kritisch door: Log in bij AdWords, klik op het tabblad Advertenties en ga na welke advertenties het beste presteren. Selecteer niet alleen tekstadvertenties, maar ook banner- en videoadvertenties, zodat uw nieuwe campagnes voor zo veel mogelijk plaatsingen in aanmerking komen (en dus zo veel mogelijk vertoningen genereren).

Tip: Exporteer uw campagneprestaties. Dit maakt het gemakkelijker om de standaardbiedingen voor uw universele app-campagnes te bepalen (zie stap 3).


2. Maak een nieuwe universele app-campagne en stel het juiste prestatiedoel in: Ga naar het tabblad ‘Campagnes’, klik op het dropdownmenu ‘+Campagne’ en selecteer ‘Universele app’ om uw universele app-campagne te maken. Voeg (via kopiëren en plakken) uw best presterende advertentiemateriaal toe aan uw nieuwe campagne. Besteed hierbij vooral veel aandacht aan afbeeldingen en video’s.
Rapporteer in-app-conversies aan AdWords via Google Analytics voor Firebase, Google Play of een app-toeschrijvingsprogramma van een van onze partners. Zo kunt u de meest waardevolle gebruikers identificeren. Meer informatie.

Kies vervolgens de biedoptie die het beste aansluit bij uw bedrijfs- of campagnedoelen:

Optimalisatiedoel
Bieden op basis van
App-installaties: u wilt nieuwe gebruikers bereiken van wie de kans groot is dat ze uw app installeren. Doel-CPI
In-app-acties: u wilt nieuwe gebruikers bereiken van wie de kans groot is dat ze uw app installeren en er conversies in genereren. Doel-CPA
Waarde van in-app-actie: u wilt nieuwe gebruikers bereiken van wie de kans groot is dat ze uw app installeren en er aankopen in doen.* Doel-ROAS

*Neem contact op met uw Google-team als u wilt deelnemen aan de bèta van ‘UAC for Value’.


3. Stel passende biedingen in: Bereken de gemiddelde CPI, CPA of ROAS van uw bestaande campagnes en gebruik dit gegeven als uitgangspunt voor de prestatiedoelen in uw universele app-campagnes. Door de overstap naar een ander campagnetype kunnen uw prestaties mogelijk iets veranderen. Houd uw nieuwe universele app-campagnes daarom goed bij en pas ze in de loop van de tijd aan op basis van uw doelen. Meer informatie.

Bereik niet alleen meer, maar vooral ook de meest geschikte app-gebruikers


Universele app-campagnes maken gebruik van machine learning om voor elke advertentie de effectiefste keuze te maken. Hiervoor worden in realtime meer dan 300 miljoen mogelijke signaalcombinaties geanalyseerd, bijvoorbeeld wanneer gebruikers door uw advertenties tot actie worden aangezet, en welk advertentiemateriaal en welke zoekwoorden het beste presteren.

E02213065-UAC-Benefits-Blogpost-Gif-Jul17_v07.gif
Stel dat u een betaal-app promoot. We kunnen dan bijvoorbeeld concluderen dat actieve PayPal-gebruikers geregeld naar betaal-apps zoeken op Play. Op basis van deze conclusie geven we uw advertenties vervolgens vaker weer voor dat type zoekopdrachten en gerelateerde content.

De komende maanden besteden we in onze blog veel aandacht aan diverse nieuwe functies en geven we u praktische tips waarmee u het potentieel van universele app-campagnes optimaal kunt benutten.
Meer praktische tips leest u hier. En natuurlijk blijven we u op de hoogte houden via onze Inside AdWords-blog.
Geschreven door: Sissie Hsiao, Director of Product Management, Mobile Advertising | Gepost door: Maura Moss.



[1] Interne gegevens van Google, juli 2017

[2] Interne gegevens van Google, juli 2017


Lees het originele artikel

Leave a Comment