Nieuwe rapportage toont hoe vaak uw Shopping-advertentie op de toppositie staat.

De feestdagen staan alweer bijna voor de deur. Zijn uw Shopping-campagnes al geoptimaliseerd voor de toename in winkelverkeer? We willen u alvast een voorsprong geven bij het opsporen van ontbrekende productgegevens en het meten van uw concurrentiepositie voor Shopping-campagnes. Daarom introduceren we rapportage voor de productstatus en een nieuwe statistiek: het vertoningspercentage voor de absolute toppositie.




Mogelijk misgelopen Shopping-verkeer terugwinnen

Als uw Shopping-campagne producten bevat die niet in aanmerking komen voor weergave, zorgen afkeuringen er mogelijk voor dat uw producten bij minder Shopping-resultaten worden weergeven. Voeg rapportage voor de productstatus toe aan de rapportagediagrammen op de pagina’s Product en Productgroepen en ontdek hoeveel van uw producten kunnen worden weergegeven. Een daling in het aantal ‘Producten klaar voor weergave’ betekent bijvoorbeeld dat sommige van uw producten niet meer in aanmerking komen voor deelname aan de veiling. 

Historische prestaties in combinatie met de Shopping-productstatus


Een nieuw diagnostisch rapport op de productpagina helpt u uw verzamelde productstatus te achterhalen, zoals producten met de status ‘Klaar voor weergave’ of ‘Afgekeurd’. Voeg prestatiekolommen zoals Klikken en Conversies toe aan het rapport om te bepalen met welke productupdates u het misgelopen verkeer het best kunt terugwinnen. Klik op elke productstatus voor meer informatie over hoe u de problemen direct kunt oplossen. U kunt het rapport ook gebruiken om rechtstreeks naar een volledige lijst met de betreffende producten in AdWords te gaan. Ontwikkel een vaste routine voor het bekijken van uw Shopping-campagnes en achterhaal welke goed presterende producten niet in aanmerking komen voor de veiling. Productinformatie verandert namelijk vaak, zeker nu de feestdagen weer voor de deur staan.
Gebruik de pagina Producten (1) en het rapport met diagnostische gegevens (2) om de productstatus (3) te bekijken

Nieuwe statistiek die aangeeft hoe vaak uw Shopping-advertentie op de toppositie staat

Nu uw producten in aanmerking komen voor weergave, is het tijd om ze aan kopers te tonen. De Shopping-resultaten die op mobiele apparaten helemaal links worden weergegeven, zorgen voor tot wel drie keer meer betrokkenheid van kopers dan de overige advertenties1. Vertoningen van deze advertenties noemen we daarom ‘vertoningen op de absolute toppositie’. Als u wilt zien hoe vaak uw advertenties op de toppositie worden weergegeven, bekijkt u het vertoningspercentage voor de absolute toppositie (kolom ‘Abs. top-VP zoeknetwerk’ in AdWords).
Het vertoningspercentage voor de absolute toppositie is het aantal keer dat uw advertenties de toppositie in de Shopping-resultaten hebben bemachtigd, vergeleken met het aantal keer dat ze deze toppositie hadden kunnen bemachtigen. 
Als uw advertentie bijvoorbeeld voor acht zoekresultaten is weergegeven op de absolute toppositie, maar dit voor twintig resultaten het geval had kunnen zijn, bedraagt uw vertoningspercentage voor de absolute toppositie 40%. Als uw vertoningspercentage voor de absolute toppositie hoog is, houdt dit in dat uw producten vaak op de toppositie worden weergegeven in Google Shopping-resultaten. Vertoningen op de absolute toppositie zijn onder andere advertenties uit de Shopping-carrousel in de zoekresultaten op Google en zijn beschikbaar voor zowel Shopping-advertenties als advertenties met informatie over de winkelvoorraad.
Een vertoning op de absolute toppositie in mobiele zoekresultaten


U kunt deze statistiek gebruiken om seizoensgebonden campagnes te optimaliseren en deze aan meer klanten te tonen. Stel dat u keukengerei verkoopt en dat u uw potten en pannen in de uitverkoop wilt doen voor de feestdagen. Plaats de producten waar de aanbieding voor geldt in een eigen productgroep. Houd de producten twee dagen in de gaten en stel de biedingen naar boven bij als u uw advertenties prominenter wilt laten weergeven. Bekijk binnen de advertentiegroep ook het vertoningspercentage voor de absolute toppositie per apparaat. Als de doelgroep voor een bepaald apparaat weinig advertenties op de absolute toppositie te zien krijgt, kunt u de bodmodifier naar boven bijstellen. De tweede factor die van belang is voor de verhoging van uw vertoningspercentage voor de absolute toppositie, is de kwaliteit van uw advertenties. Voeg voor al uw producten afbeeldingen van hoge kwaliteit, relevante producttitels en de juiste GTIN’s toe om de kwaliteit te verbeteren. 
Als u wilt bijhouden hoe u presteert binnen belangrijke categorieën, kunt u het vertoningspercentage voor de absolute toppositie combineren met andere concurrentiestatistieken, zoals het klikaandeel. Als u beide waarden verhoogt, trekt u de aandacht van meer kopers. 
Het diagnostische rapport en het vertoningspercentage voor de absolute toppositie zijn vanaf vandaag beschikbaar in het nieuwe, verbeterde AdWords2. Ga naar ons Helpcentrum voor meer informatie over het gebruik van het vertoningspercentage voor de absolute toppositie en hoe u deze en andere statistische gegevens inzet om u voor te bereiden op de feestdagen.

Gepost door Maura Moss


1. Bron: interne gegevens van Google, K4 2016, over de mobiele Shopping-carrousel in de VS.
2. Het nieuwe, verbeterde AdWords wordt in 2017 geleidelijk beschikbaar voor alle adverteerders. Als u eenmaal toegang heeft, kunt u schakelen tussen het nieuwe en het vorige AdWords.

Lees het originele artikel

Leave a Comment