Universele app-campagnes: optimaliseren voor de juiste in-app-actie.

Onlangs hebben we aangekondigd dat we later dit jaar alle AdWords-campagnes voor app-installatie omzetten in universele app-campagnes (UAC).

Met universele app-campagnes kunt u de juiste mensen bereiken via alle belangrijke Google-services, zoals Google Zoeken, Google Play, YouTube en het Google Display Netwerk, en dat allemaal met dezelfde campagne. Marketeers die UAC al gebruiken om te optimaliseren voor in-app-acties, behalen 140% meer conversies per dollar dan bij andere Google-producten voor app-promotie. [1]
In de afgelopen weken hebben we besproken hoe u de prestaties voor UAC kunt optimaliseren met doelen en uw advertentiemateriaal. In het artikel van vandaag gaan we in op een ander zeer belangrijk onderwerp met betrekking tot UAC: optimaliseren voor de juiste in-app-actie.
Dit is belangrijk als u app-gebruikers wilt vinden die iets specifieks doen nadat ze uw app hebben geïnstalleerd, bijvoorbeeld een artikel toevoegen aan een verlanglijstje voor uw winkel-app, hun ‘frequent flyer’-gegevens opgeven in uw reis-app of zich in uw game aanmelden voor een groep. Maar bekijk eerst eens wat er in uw app gebeurt.

Uw in-app-gebeurtenissen bijhouden en naar AdWords verzenden



U stopt ook niet met meten bij de bestemmingspagina van een website, dus waarom zou u stoppen bij de installatie van een mobiele app?
Elke gebeurtenis na een app-installatie die u bijhoudt en terugstuurt naar AdWords, biedt een kans om meer te weten te komen over hoe mensen uw app gebruiken. Hoe meer we leren over uw beste app-gebruikers, hoe eenvoudiger het is om vergelijkbare gebruikers te vinden. Als u niet zeker weet wat u moet bijhouden, bekijkt u deze lijst met gebeurtenissen per app-categorie. Kies er een die het meeste op uw app lijkt en gebruik deze als richtlijn.
Laten we terugkeren naar ons voorbeeld van de mobiele game: Voordat u begint met adverteren voor uw nieuwe mobiele game, gaat u naar de afdeling van uw kantoor waar het ontwikkelaarsteam zit. U vraagt hen om alle in-app-gebeurtenissen te implementeren die van toepassing zijn op een gaming-app en u neemt enkele als voorbeeld om te bespreken of er nog andere in-app-gebeurtenissen zijn die specifiek gelden voor uw game.

Inzicht krijgen in hoe gebruikers uw app gebruiken

Nadat u een gebruikersbestand heeft opgebouwd, volgt u deze gebruikers op hun traject na de installatie. U maakt een ‘gebruikerstrechter’. Wat zijn de belangrijkste stappen die mensen uitvoeren die tot een aankoop leiden?
Een voorbeeld: U zit toevallig naast uw Analytics-team, dus u draait uw stoel naar hen toe om te zien of ze even tijd hebben om te praten. U wilt hun mening horen over een gebruikerstrechter die u voor uw game heeft gemaakt: app geïnstalleerd, app geopend, tutorial voltooid, level 5 bereikt, aangemeld bij een groep, level 10 bereikt en (uiteindelijk) aankoop gedaan. Het team en u zijn het erover eens dat deze stappen belangrijk zijn om bij te houden. Daarom plant u regelmatig bijeenkomsten om de gebruikerstrechter van uw game te analyseren. Wanneer u de statistieken doorlopend met uw Analytics-team bespreekt, wordt het gemakkelijker om te bepalen of uw advertenties de juiste gebruikers binnenhalen.
Voorbeeld van een gebruikerstrechter

De juiste in-app-actie voor uw campagne kiezen

Nu volgt een belangrijke vraag: wat wilt u dat nieuwe app-gebruikers in uw app doen? Het antwoord op deze vraagt helpt u de in-app-acties te kiezen die u als optimalisatiedoel voor UAC selecteert.
Een voorbeeld: Tijdens een persoonlijk gesprek met uw baas krijgt u te horen dat het stimuleren van in-app-aankopen op dit moment een prioriteit is voor het bedrijf. U maakt zich zorgen omdat er (nog) niet zoveel in-app-aankopen per dag plaatsvinden en u herinnert zich dat UAC moet worden geoptimaliseerd voor een in-app-actie die minstens tien keer per dag plaatsvindt. 
U moet een andere in-app-actie kiezen die vaker plaatsvindt. U herinnert zich dat uw Analytics-team had verteld dat gebruikers die lid zijn van een groep, in veel gevallen 30 dagen later een in-app-aankoop doen. Omdat deze in-app-actie volgens uw gegevens ongeveer 40 keer per dag plaatsvindt, stelt u ‘Aanmelden bij een groep’ in als in-app-actie waarvoor moet worden geoptimaliseerd.

De gebruikerservaring verbeteren

Wat kunt u nog meer doen met de informatie die u heeft verzameld? Evalueer uw gebruikerstrechter. Zoek uit waar mensen problemen ondervinden en kijk of u ze kunt helpen.
Een voorbeeld: Tijdens een van uw vergaderingen met het Analytics-team merkt u een hoog verlatingspercentage op bij het tutorialgedeelte van de app. Na de vergadering haast u zich naar de afdeling van uw UX-team. Samen met het team brainstormt u over een andere manier om beginners te leren hoe de game werkt. U wilt zien of dit verbetering kan brengen in de manier waarop mensen worden binnengehaald. Als dit werkt, krijgt u niet alleen betere conversiepercentages voor uw advertenties, maar verbetert u de app-functionaliteit voor iedereen.
Lees deze principes door voor meer ideeën over hoe u de gebruikerservaring en conversies voor uw mobiele app kunt verbeteren.
En vergeet niet om onze praktische tips te lezen voor meer informatie over hoe u universele app-campagnes kunt optimaliseren.

Gepost door Maura Moss.


[1] Interne gegevens van Google, juli 2017.

Lees het originele artikel

Leave a Comment