Meer winkelbezoeken met YouTube- en display-advertenties.

Dit jaar vindt wereldwijd circa 90% van de verkopen plaats in een fysieke winkel.[1] Bedrijven die meer kopers naar hun winkel willen halen, hebben tools nodig waarmee ze klanten in de buurt kunnen bereiken en waarmee ze kunnen meten hoe effectief hun campagnes in verschillende kanalen zijn. Daarom hebben we in 2014 metingen van winkelbezoeken geïntroduceerd. Sindsdien zijn voor bedrijven uit de hele wereld meer dan zeven miljard winkelbezoeken geteld.


Offline resultaten behalen via YouTube

Bij merkbekendheid speelt video een grote rol. Met YouTube kunt u nu meer kijkers bereiken en hen stimuleren om offline interactie te hebben met uw merk. Zoals we hebben bekendgemaakt op Shoptalk Europe, zijn locatie-extensies en metingen van winkelbezoeken nu beschikbaar voor YouTube. 
Met YouTube’s eerste advertentie-extensies voor TrueView InStream-advertenties en bumperadvertenties kunt u offline acties stimuleren, zoals winkelbezoeken en aankopen in de winkel. Mensen die uw video’s bekijken, zien uw adres, een routebeschrijving en de openingstijden in de advertentie staan, zodat ze uw dichtstbijzijnde bedrijfslocatie gemakkelijk kunnen vinden. Vervolgens kunt u aan de hand van metingen van winkelbezoeken zien in hoeverre uw videocampagnes eraan bijdragen dat mensen uw winkel bezoeken. Zo kunt u eenvoudiger meten wat het resultaat is van deze campagnes in vergelijking met online en traditionele marketingkanalen, zoals tv, drukwerk en radioadvertenties.
Een voorbeeld van een locatie-extensie op YouTube met het adres en de contactgegevens van IHOP.



Voor IHOP bestond er geen twijfel over dat een uitbreiding van de videostrategie meer lokaal verkeer zou genereren. “Video is altijd een integraal onderdeel geweest van onze digitale strategie, die erop is gericht online interactie met gasten te optimaliseren via relevante en onderscheidende content. We waren blij dat we samen met Google konden zoeken naar nieuwe manieren om de volledige waarde van onze videocampagnes te meten. Dankzij de oplossing voor winkelbezoeken van Google hebben we handige consumenten insights verzameld, en die hebben ertoe bijgedragen dat we voor nog geen $1 per gast bezoeken kunnen genereren via YouTube. Dergelijke inzichten zijn voor ons een innovatieve methode om het zakelijke effect te meten die verdergaat dan de standaardstatistieken. Ook begrijpen we hierdoor beter hoe video bijdraagt aan acties aan het einde van de trechter. We zouden graag zien dat alle mediapartners hiermee aan de slag gaan,” zegt Darrin Kellaris, algemeen directeur Marketing bij IHOP.

Jerome’s Furniture neemt sinds 2015 winkelbezoeken op in meet- en optimalisatiestrategieën voor het zoeknetwerk. Het bedrijf gebruikt nu locatie-extensies en winkelbezoeken voor YouTube om meer klanten naar de winkels te leiden en om inzicht te krijgen in de offline resultaten van de verschillende kanalen. Zo ontdekte het bedrijf dat targeting op levensgebeurtenissen voor mensen die recentelijk waren verhuisd, de meeste winkelbezoeken opleverde. Tegelijkertijd hadden remarketingdoelgroepen de laagste kosten per bezoek ($15). “Onze ervaring is dat YouTube voor een hele gunstige prijs kansrijke bezoeken aan onze winkels oplevert. Het feit dat we nu kunnen zien wat de impact van YouTube is op winkelbezoeken, heeft ons de ogen geopend. We zijn dan ook aanzienlijk meer gaan investeren in YouTube-advertenties,” vertelt Scott Perry, senior vicepresident Digital Marketing.
Elgiganten, een Zweedse elektronicaverkoper, gebruikt video om hun omnichannel marketingstrategie te stimuleren. Na de eerste helft van 2017 stelde het bedrijf vast dat van alle gebruikers die de advertentiecampagne op YouTube hadden gezien, 6 à 10% naar de winkels is gekomen. In totaal groeide de verkoop van het bedrijf met 8,8%. Na analyse van de offline resultaten per apparaat bleek bovendien dat het mobiele zoekverkeer 21% meer rendement op de advertentie-uitgaven opleverde dan de advertentie-uitgaven voor computers. “Dankzij winkelbezoeken kunnen we consumenteninsights omzetten in acties,” zegt Niko Niva, digital specialist bij Elgiganten. “We kunnen zien welke producten mensen vaker naar de winkel leiden in plaats van dat ze deze producten online kopen. Bovendien blijkt dat mensen die zich in de buurt van een verkooplocatie bevinden en een mobiel apparaat gebruiken, sneller de winkel bezoeken.”

Bereik lokale consumenten op sites en in apps in het GDN

Dit jaar hebben we locatie-extensies en metingen van winkelbezoeken geïmplementeerd in display-campagnes. Het is nu nog makkelijker om klanten bij u in de buurt te bereiken die iets willen kopen. Bovendien krijgt u een vollediger beeld van uw offline resultaten via verschillende kanalen. Kleine en grote adverteerders in allerlei branches hebben met display-advertenties klanten naar hun fysieke locaties kunnen leiden, zelfs bedrijven die gewoonlijk afgaan op traditionele offline campagnes, zoals tv en flyers.
Lawson, een keten van wereldwijd bijna 15.000 gemakswinkels, was de eerste adverteerder in Japan die de waarde van display-advertenties heeft gemeten aan de hand van het aantal winkelbezoeken. Voorheen gebruikte het bedrijf het advertentiebudget voornamelijk voor offline campagnes. Nadat het merk winkelbezoeken via display-advertenties had onderzocht, ontdekte het dat mobiele advertenties een effectievere en kostenefficiëntere manier waren om winkelbezoeken te genereren. Hiermee bespaarden ze 45% extra aan kosten per bezoek ten opzichte van advertenties voor desktops en tablets. Kazuya Nobe, vice-Chief Marketing Officer, zegt er het volgende over: “Het is voor ons bedrijf een enorme stap voorwaarts om inzicht te krijgen in hoe effectief onze mobiele display-advertenties zijn en welk profiel de klanten hebben die onze winkels bezoeken nadat ze onze online advertenties hebben gezien. We kunnen hierdoor beter inspelen op de behoeften van de klant en onze marketing-ROI optimaliseren.”

The Home Depot Canada, Canada’s grootste doe-het-zelfwinkel, heeft dankzij insights over winkelbezoeken ontdekt dat 18% van de mensen die op de display-advertenties hebben geklikt, binnen 30 dagen een van de winkels heeft bezocht. Het bedrijf ontdekte daarnaast dat 50% van deze klanten gemiddeld CAD 65 uitgaf in de winkel. “Deze gegevens zijn erg waardevol. We kijken er dan ook naar uit om met dergelijke insights over het winkelbezoek onze online-naar-offline marketingstrategie te verbeteren,” zegt Matthew Gangnier, manager Digitale media en content.

De komende weken introduceren we meer lokale advertentie-indelingen op basis van locatie-extensies, zodat mensen de producten die ze zoeken, kunnen vinden bij bedrijven in de buurt. We beginnen met locatie-extensies voor partners voor display-advertenties. Hiermee kunnen fabrikanten laten zien bij welke winkelketens hun producten te koop zijn.

Een voorbeeld van een locatie-extensie voor partners voor display-advertenties. Er wordt getoond waar de Google Pixel te koop is.
Als u omnichannel klanten wilt bereiken, kunt u nu locatie-extensies en metingen van winkelbezoeken gebruiken voor video-, display-, zoek- en Shopping-advertenties, zodat u ervoor kunt zorgen dat meer mensen uw bedrijf offline bezoeken.
Geplaatst door Maura Moss.

Lees het originele artikel

Leave a Comment