Personas worden gebruikt om de eindklant niet als een collectie cijfers, maar als een persoon te zien. Klantprofielen komen binnen organisaties tot leven en worden gebruikt om allerlei marketing uitingen vorm te geven. Van landingspagina’s tot blogposts en van advertentieteksten tot onderwerpsregels van emails. Organisatie gaan van ‘klant denken naar klant doen’ en vullen zo alle touchpoints van de customer journey in. We maakte al eerder een persona voor een belangrijke klant van webshops in Nederland: Sinterklaas!

Persona Sinterklaas

Herkennen van Sinterklaas (en niet alleen aan zijn baard)
De volgende stap in persona onderzoek is het daadwerkelijk herkennen van Sinterklaas op de website. Als je namelijk weet wat je verschilllende klanten op je website doen, kun je hier met online marketing op inspelen. Wat vindt de Sint van landingspagina’s, wat vindt de Sint van het productaanbod, wat mist de Sint? Data die goed van pas komt bij het optimaliseren van de website en de Sinterklaascampagne.

De Sint op de voet volgen
Om het gedrag van de persona constant inzichtelijk te maken, stel je een dashboard samen met de belangrijkste KPI’s waar je op wil sturen. Door CRO en data slim te combineren, hebben we inzichtelijk wat Sinterklaas en zijn hulpsinterklazen zoals doen op de website. Stromen ze goed door op landingspagina’s, kopen ze de producten die we hadden verwacht, welke producten zijn populair en hoeveel geld geeft Sinterklaas uit ten opzichte van vorig jaar? Hieronder is een dashboard te zien die wij speciaal voor Sinterklaas hebben ontwikkeld.

persona dashboard Sinterklaas
*Het dashboard is gebaseerd op dummy data.

Maak ook je eigen Sinterklaas dashboard
Wil je zelf ook inzichtelijk wat Sinterklaas op je website doet en heb je landingspagina’s voor Sinterklaas of andere content die Sinterklaas georiënteerd is? Neem dan contact op met Christiaan onze Web Analytics-specialist. Hij helpt je verder met het in kaart brengen van bezoekersgedrag op jouw website.

 

Het bericht Sinterklaas herkennen op je website verscheen eerst op De Nieuwe Zaak.

Lees het originele bericht op www.denieuwezaak.nl





0