Op het snijvlak van SEO en CRO

In 2009 kwam ik aanraking met Conversion Rate Experts, en ik vond dat zo volstrekt logisch, meer rendement halen uit je bestaande bezoekers. Mijn afstudeerrichting was al User Experience (toen het nog usability heette), en ik vind ontwerpen ook nog steeds een soort superpuzzel. Klaar om op te lossen. Binnen Onetomarket ben ik samen met mijn collega’s aan de slag gegaan om daar een dienst van te maken. Ondertussen bleeft het SEO specialisme natuurlijk de boventoon voeren. Toen viel het mij al op dat die dienst zich niet zo makkelijk verkocht als dat het logisch klinkt. We zijn inmiddels 8 jaar verder en met Mintminds doen we samen hele gave conversie optimalisatie trajecten.

De meeste mensen kennen mij van mijn specialisme (SEO) en hebben geen idee dat mijn achtergrond veel meer UX is. En dat maakt het soms lastig om eigenlijk twee specialismes te hebben (en eerlijk is eerlijk, ik heb gewoon minder CRO uren gemaakt dan SEO uren). Sinds het begin van het jaar zit ik dan samen met Rudger en Pascal op kantoor en zijn we, als Mintminds, bezig de (Duitse) markt van CRO te bedienen. Daar zitten enkele voordelen aan natuurlijk voor ons. Vanuit Enschede is er in Duitsland sneller en makkelijker  en filevrij te rijden dan naar de randstad, maar belangrijker is nog de schaal. Een kleine ‘mom-and-pop’-shop, doet daar genoeg conversies om je data te valideren, daar waar de markt in Nederland daar niet groot genoeg voor is. Tenzij je natuurlijk bij de hele grote organisaties binnenkomt, wat een sales proces erg langdradig maakt.

Daarnaast zie je in SEO zo’n enorme verschuiving tegenwoordig dat je dat ook al wel bijna UX kunt noemen als je serieus wilt gaan aanvliegen. Wat mij aan SEO altijd heeft getrokken is het experimenteren. Ik weet dat de meeste SEO’s tegenwoordig leren van een blog en van boeken, maar ik ben van mening dat de beste SEO’s zelf sites hebben gemaakt, gehad en gebouwd. Niemand heeft me helaas nog van het tegendeel kunnen bewijzen, maar dat mag de pret niet drukken. Ik denk dat die SEO’s zo goed zijn geworden omdat ze deels moesten ondernemen, moesten proberen en vooral experimenteren. Kijken wat werkt, falen, opnieuw proberen. Grote organisaties zijn hier niet zo goed in. Die spelen op ‘safe’. Het moet in de begroting passen etc. Als je kijkt naar een amazon, dan zie je dat experimenteren in het DNA zit evenals bij Google, Coolblue etc. Veel bedrijven in Nederland moeten dat nog gaan leren en vooral accepteren. Want experimenteren betekend eigenlijk ook een beetje loslaten van de controle. Accepteren dat jouw ontwerp gewoon door klantendata afgekeurd gaat worden. En dat het lelijke, 13 in een dozijn ontwerp de winnaar wordt. En dat past allemaal ook heel erg goed in wat je in SEO ziet gebeuren. Het wegmoffelen van content omdat het niet mooi, of handig is, helpt je niet meer om hoger te komen. Maar die lelijke doormat, onderaan de pagina op basis van context, ja, die doet nog wel wat. Personaliseren, iets wat elke bedrijf graag wil gaan doen, daar zit eigenlijk nog geen klant op te wachten. Maar daar krijgen we wel het enthousiasme in de boardrooms. Nu nog slim kunnen inzetten.

Voor mijn gevoel is dus SEO en CRO dus enorm naar elkaar toegegroeid, iets wat ik met mijn keuzes alleen maar kan toejuichen. Uiteraard tot het moment dat wij dat deel weer gaan afleggen tegen slimme AI software, maar tot die tijd hebben we nog genoeg ‘hearts-and-minds’ te winnen en te overtuigen.


Op het snijvlak van SEO en CRO is een artikel van: chapter42.
Zoekmachine optimalisatie en conversie optimalisatie weblog van Roy Huiskes

Lees het originele artikel op Chapter42.nl

Leave a Comment