Eventverslag: Data Driven Commerce 2018

Afgelopen donderdag 8 februari 2018 organiseerde wij voor de derde keer het Data Driven Commerce event. In de Glazen Ruimte in Maarssen kwamen onder andere dataspecialisten, ondernemers en marketeers samen om inspiratie op te doen en meer kennis te vergaren op het gebied van data. Data wordt soms ook wel het digitale goud van je bedrijf genoemd. Data levert namelijk ontzettend waardevolle inzichten op. Echter lijkt het verzamelen van data een hele klus. Experts, afkomstig van onder andere Adidas en Picnic, deelden op dit event hun kennis. Heb je dit event gemist? Lees dan verder, we hebben de belangrijkste take-aways voor je op een rijtje gezet.

Take-away 1: combineer data in één overzichtelijk platform, maak van informatie optimalisatie.

Door: Alexander Robertson (Adidas)

Alexander is een Digital Analyst bij Adidas. Hij is onder andere verantwoordelijk voor het analyseren- en managen van consumentengedrag, traffic, conversie en navigatie op de online shop van Adidas. Tijdens zijn presentatie deelde hij interessante inzichten op het gebied data. Doormiddel van slimme dashboards combineert Adidas alle data die beschikbaar is over één product. Dit creëert een bepaalde context en inzicht in het aankoopgedrag van website bezoekers. Daarnaast kunnen zij performance van campagnes meten, en waar nodig bijsturen. Door data te scannen in real-time en dit te koppelen aan KPI’s, krijgt het team van Adidas waarschuwingen wanneer iets niet naar behoren presteert. Zo kunnen zij snel reageren en inspelen op nieuwe kansen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Take-away 2: data is de sleutel tot relevantie, relevantie de sleutel tot succes.

Door: Finbar Hage (Rabobank)

Finbar is hoofd Data & Analytics bij Rabobank. Door de digitale transformatie komt de Rabobank voor nieuwe uitdagingen te staan. Er is opkomende concurrentie en door nieuwe mogelijkheden als open banking voor de klant, staat de relatie met de klant onder druk. Hoe zorg je er voor dat mensen toch voor jou blijven kiezen? Finbar neemt ons mee in hoe Rabobank sinds kort data inzet om inzicht in de behoeftes van de klant te verkrijgen, en zo kan aansluiten op wat deze wil. Relevant zijn is de sleutel tot succes. Finbar geeft ons de 4 punten die nodig zijn voor een succesvolle inzicht gedreven organisatie:

  1. Data – Heb je de juiste basis en je data op orde?
  2. Fact based DNA – Wil je het echt? Ga je er mee werken?
  3. Skills – Kun je het?
  4. Initiatieven – Doe je dan de juiste dingen?

Take-away 3: verhoog je ROI en bespaar tijd, gebruik data om je marketing te automatiseren.

Door: Jeroen van Eck (De Nieuwe Zaak)

Jeroen is marketingconsultant bij De Nieuwe Zaak. In zijn presentatie deelde hij hoe je de eerste stap zet op het gebied van Marketing Automation. Met enkele simpele stappen bespaar je jezelf een hoop tijd en kan je je acties effectiever inrichten. Denk bijvoorbeeld aan een verjaardag actie, wanneer je over voldoende gegevens beschikt kan je met deze simpele actie al snel extra omzet genereren. Het start allemaal met een idee, analyseer vervolgens over welke data je beschikt en voorspel wat het zou opleveren als je dit implementeert. Vervolgens draai je een kleine test, dit kan door het bijvoorbeeld eerst handmatig te doen of op kleine schaal uit te voeren. Blijkt dit een succes? Dan start je met het inbouwen van een geautomatiseerd proces.

Take-away 4: Kijk niet naar het verleden, maar naar wat er nu gebeurt.

Door: Bas Karsemeijer (Adeptiv)

Hoe zet je human intelligence in om artificial intelligence te laten werken? Bas Karsemeijer neemt ons mee in de nieuwe wereld van nu, waarin de klant leidend is en bedrijven zich aanpassen. Tegenwoordig is iedereen fully connected: we zoeken alles op en dit wordt allemaal opgeslagen. Dit is allemaal data die je als bedrijf goed kunt gebruiken. De boodschap die ons wordt meegegeven is om in deze datawereld niet alles te baseren op het verleden. Kijk naar wat er nu gebeurt: wat zoeken mensen nu op? Wat vinden ze nu interessant? Zo kun je betere selecties maken. Door de juiste inzet van data haal je maximale waarde uit elke klanteninteractie.

Take-away 5: een DMP is een stap in volwassenheid, zorg dat je eraan toe bent.

Door: Wouter van der Heijden (De Nieuwe Zaak)

Wouter is Analytics Consultant bij De Nieuwe Zaak. Om als bedrijf relevant te zijn en te blijven groeien, is het noodzakelijk om gebruik te maken van geavanceerde datacollectie tools zoals een Data Management Platform (DMP). Dit is een platform waarmee data wordt verzameld en het wordt centraal gebruikt ten behoeve van marketinguitingen. Onze eigen Wouter neemt ons stap voor stap mee in het maken van de juiste keuze:

  1. Een DMP is een stap in volwassenheid, zorg dat je eraan toe bent.
  2. Een DMP biedt veel nieuwe marketingkansen, stel heldere use cases op.
  3. Een DMP is organisatie breed, zorg voor de juiste stakeholders
  4. Laat je voldoende informeren

Take-away 6: breng Customer Experience naar het online kanaal.

Door: Jens Plattfaut (Foryouandyoucustomers)

Jens is de CEO van Foryouandyourcustomers in Munchen, waar hij een Data Driven Commerce team leidt. Warenhuizen als het beroemde Selfridges staan bekend om hun geweldige Customer Experience. Maar hoe breng je deze ervaring naar het onlinekanaal? Jens deelt drie belangrijke lessen om dit te kunnen bewerkstelligen:

  1. Ken je klant
  2. Genereer data en personaliseer de ervaring
  3. Maak het af met een visueel aantrekkelijk beeld op basis van slimme data en personalisatie.

Take-away 7: creëer een naadloze ervaring in elke fase van de customer journey met data.

Door: Cheyenne Cruc (CliniClowns) en Marlies Wilms Floet (De Nieuwe Zaak)

Cheyenne is online marketeer bij CliniClows, in samenwerking met e-commerce manager Marlies en haar team van De Nieuwe Zaak hebben zij aan de hand van data de website nog beter ingericht. In een slim dashboard monitoren zij, op basis van de vastgestelde KPI’s, het gedrag op de website in elke fase van de customer journey. Door middel van bijvoorbeeld de Card Sorting en de Treejack techniek, hebben zij de website nog beter kunnen inrichten op basis van de behoefte van de bezoeker. Dit resulteert in een naadloze ervaring en een hogere conversie.

Take-away 8: Gebruik real time data om online- en offline te laten integreren.

Door: Eyal Oster (MobileBridge)

Eyal is de mede-oprichter van MobileBridge, een bedrijf dat gespecialiseerd is in Mobile Engagement tools. Tegenwoordig zijn wij altijd online. En hoewel offline nog steeds op nummer 1 staat, bepaalt online sterk wat er offline gebeurt: op onze mobiel zoeken we op waar we leuk kunnen eten, en op basis daarvan maken we onze keuze. Om op het juiste moment, op het juiste kanaal en met de juiste boodschap bij de juiste klant te zijn, moeten bedrijven volgens Eyal ‘customer obsessed’ zijn. Hoe meer data je verzamelt van je klant, hoe relevanter en nauwkeuriger je kunt zijn. Hiervoor is een brug tussen de online- en offlinewereld noodzakelijk. Eyal spoort ons aan om te starten met het bouwen van deze brug. Laat verschillende technologieën, kanalen en real time data met elkaar integreren om zo een totaal ervaring te creëren voor je klant.

 Take-away 9: Het neerzetten van een emotie of gevoel versterkt je relevantie op
de lange termijn.

Door: David Wijland (De Nieuwe Zaak)

David Wijland is aanvoerder van de Marketingdiscipline binnen De Nieuwe Zaak. In zijn presentatie vertelt hij hoe de hele dag mensen worden omringd door media. Bedrijven kunnen mensen overal bereiken, alleen is onze aandacht maar beperkt. Door onze steeds kortere aandachtspanne hebben bedrijven slechts 5 seconden om de aandacht te trekken. De vraag voor iedere marketeer gaat dan ook om bereik versus relevantie: ja, ik wil zo veel mogelijk bereik maar hoe ben ik relevant voor iedereen? David laat ons zien dat het neerzetten van een emotie of gevoel voor de lange termijn hierin kan helpen. Concentreer je als marketeer niet alleen op koopintenties van mensen in de markt en laat een afgebakende doelgroep of identiteit niet leidend zijn. Gebruik data eerder om interessegebieden van mensen te achterhalen en target hier vervolgens op.

  1. Stel juiste KPI’s per fase van de customer journey
  2. Begin vanuit je kracht
  3. Gebruik je eigen data

Take-away 10: data is enorm waardevol, gebruik het dan ook om elk mogelijk proces te verbeteren.

Door: Daniel Gerber (Picnic)

Daniel is de CTO van Picnic, werelds snelst groeiende online supermarkt. Bij Picnic koop je je boodschappen, zonder verzendkosten, via een handige app. Het doel van Picnic is om de klant binnen een zo kort mogelijke tijd optimaal te bedienen. Door het verzamelen van data, stemmen zij de winkel geheel af op de individuele behoefte van de klant. Ook krijgen zij op data gebaseerde aanbevelingen. Zo kan de klant in no-time zijn boodschappen bestellen.

Het bericht Eventverslag: Data Driven Commerce 2018 verscheen eerst op De Nieuwe Zaak.

Lees het originele bericht op www.denieuwezaak.nl

Leave a Comment