Afgelopen donderdag waren wij bij het Friend of Search event. Het SEO event in Nederland, waar sprekers van onder andere Microsoft en Google presentaties gaven over de toekomst van SEO. Benieuwd naar de verschillende verhalen? Lees dan onderstaande artikelen door.

The coming disruption of search – James Whittaker – Microsoft

De eerste spreker had een weinig bemoedigende boodschap om Friends Of Search 2018 mee te openen: “You’ll all be out of a job soon”. Machine learning gaat een heleboel taken van SEO en SEA specialisten in de toekomst overnemen. Search specialisten zijn nog steeds gefocust op een oud mechanisme: de gebruiker typt zoektermen in een balk en krijgt zoekresultaten terug. Dit was in 2004 zo, in 2014 en nu in 2018. Tegelijkertijd zijn er verschillende mogelijkheden bijgekomen die veel beter de intentie van gebruikers kunnen begrijpen. Voice search gaat bijvoorbeeld al verder dan het typen in een zoekbalk. Daarbij kunnen simpel programmeerbare bots het internet afstruinen naar mensen met een bepaalde intentie, omdat mensen vaak laten blijken wat hun intentie is. Op deze manier kunnen bedrijven proactief oplossingen aanbieden voor een probleem die iemand heeft. Op deze manier vinden de zoekresultaten jou als gebruiker op het moment dat je het nodig hebt.

Nu goed proberen te zijn in ‘zoekbalk-marketing’ is hetzelfde als ‘opening a video store in the age of streaming’.

Top rankings are just a start – Will Reynolds – Seer interactivve

Rankings zeggen niks. Het is tijd dat SEO experts breder kijken dan alleen naar rankings. Het gaat er niet alleen om dat je hoog rankt, maar ook dat het zoekresultaat aansluit op de vraag die de klant heeft. Zinnen als ‘Content has to complete the task’ en ‘Build the content that you want to find’ illustreren het best dat de focus moet liggen op content die problemen van de gebruiker daadwerkelijk oplost in plaats van alleen hoger terugkomt in de zoekresultaten. Door de integratie van AI in de zoekresultaten van Google, zie je snel welke resultaten door gebruikers worden gewaardeerd. Als je bijvoorbeeld zoekt naar “design inspiratie” zie je waarschijnlijk afbeeldingen bovenaan de zoekresultaten, omdat dat is wat mensen zoeken. Als jij bovenaan rankt in Google met een artikel zonder afbeeldingen, is het effect van een hoge ranking beperkt. Ranking is dus geen KPI om op te sturen.

Twee afsluitende opmerkingen:

  • “Answer quetions of get kicked out”
  • Combineer SEO en PPC data om de juiste inzichten over je gebruiker te vinden.

Marketing in a conversational world: how to get discovered, delight your customer and earn the conversation – Purna Virji – Microsoft
De lange titel van deze sessie is eigenlijk terug te brengen naar 1 onderwerp: chatbots. Met de quote “By 2020 we have more conversations with bots than with our spouses” vatte ze de explosieve groei van bots goed samen. Voice search wordt nu al door veel mensen gebruikt voor simple taken en om triviale feitjes op te zoeken, maar toch zijn mensen nog terughoudend om voice search in het openbaar te  gebruiken. Juist daarom zijn chatbots een uitkomst voor verschillende fases van de customer journey. In e-commerce helpen chatbots de klant automatisch met het maken van de juiste keuzes bij het selecteren van een product. Om chatbots de juiste informatie te laten herkennen is het structureren van data met markup erg belangrijk.

Vragen die marketeers zichzelf moeten stellen: hoe komen je klanten aan informatie, wanneer hebben ze hulp nodig en verschillen pijnpunten tussen kanalen en apparaten? En de belangrijkste vraag: hoe reduceren we de stappen die klanten moeten doorlopen?

Winning Paid Search Strategies in 2018 – Larry Kim – Mobile Monkey
In een rijk geïllustreerd verhaal waarbij de spreker nauwelijks op adem kwam werd een nieuwe marketing term geïntroduceerd: Unicorn Marketing. Hierbij wordt er onderscheid gemaakt tussen unicorn en donkey content, waarbij unicorn content uiteraard staat voor kwalitatieve content. De algoritmen van belangrijke advertising platformen als Google en Facebook waarderen kwalitatieve content uiteraard hoger, waardoor klikprijzen lager worden. Doordat er een steeds grotere massa aan donkey content ontstaat, wordt het verschil tussen waardering van unicorn content en donkey content steeds groter. De outliers worden steeds belangrijker. Als je deze outlier hebt gevonden melk je het uit:

  • Je verdiept het onderwerp wat succesvol blijkt te zijn in nieuwe content
  • Je publiceert op andere kanalen over hetzelfde onderwerp
  • Je maakt dezelfde content in andere vormen zoals infographics en videos

De beste quote wordt bewaard voor het laatst: “Het doel van content marketing is om een ‘bias’ te creëren voor je merk.” Als de klant de keuze heeft tussen verschillende merken bij het selecteren van een product, kan de bias voor je werken.

Machine learning for marketers: start today – Matt Feigel – Google
Een inkijk in de wereld van machine learning van Google. Om te illustreren hoe snel de rekensnelheid van computers zich ontwikkelt, wordt gesteld dat voor 2025 de rekenkracht van het menselijk brein ongeveer $1000,- kost. Nog 25 jaar later betaal je datzelfde geld voor de rekenkracht van alle mensen op aarde. Maar wat moeten we met al deze rekenkracht? We kunnen machines leren hoe dingen te doen, door ze regels mee te geven. Een set aan regels is een algoritme en wordt al breed gebruikt. De volgende stap is “to teach computers how to learn”. Bij Google zijn er (natuurlijk) al veel initiatieven om machine learning te gebruiken voor verschillende doeleinden en in verschillende producten. Ze gebruiken hiervoor TensorFlow (zelf machine learning vormgeven) en DialogueFlow (al vormgegeven machine learning gebruiken). Zo kun je in Google Photo’s al zoeken naar ‘foto’s met bergen’ en kan door machine learning worden herkend welke foto’s bergen bevatten.

How to implement your changes tomorrow – Bas van den Beld Marketing Circle
Op een congres voor search professionals was dit de vreemde eend in de bijt, maar niet op een vervelende manier. Zijn openingsvraag: “Do you dare to change?” Hij stelt dat de nieuwe online marketeer zich moet blijven ontwikkelen door elke dag te leren. Als je op een event bent als FOS18 is het moeilijk om echter moeilijk om alles dat je leert in de praktijk te brengen. Je verzandt in je dagelijkse gang van zaken, wil zelf niet veranderen of je organisatie wil niet veranderen. Je hebt een nieuwe mindset nodig om het geleerde goed in de praktijk te brengen. Koppel het geleerde direct aan hoe je het kan gebruiken in jouw dagelijkse praktijk en hou rekening met wat de organisatie ermee zou willen.

Dan onze favoriete quote van de dag: “Pooping is not the goal of eating”, net zoals naar een event gaan niet het doel is van leren. Als je goed nadenkt over het nu van een event bezoeken, na het event je bevindingen deelt en een actieplan maakt om de veranderingen in de praktijk te brengen.

Mobile-first & PWA strategies – Cindy Krum – MobileMoxie
Pak je telefoon, zet je geluid aan en google op ‘cow noise’.

Doe maar even..

Ja echt..

There it is!

Eerste zoekresultaat, het daadwerkelijke geluid van een koe!
Het bijzondere aan dit resultaat is: er is geen link naar een site. Zet je schrap, want dít is onze ‘url-loze’ toekomst, aldus Cindy Krum. Cindy nam ons mee in haar sessie over de Mobile First Index (niet te verwarren met Mobile Friendly Index). And it’s coming, Google roept het steeds vaker, die mobile first index komt eraan! Eén index, meerdere algoritmes. Hoe zorg je dat je meegaat? Sla je handen in een met de developers en front-enders en zet je schrap.

The future of Social Media – Jes Schulz – Ringier AG



Zoals de eerste spreker van de dag al riep: De banen van online marketeers bestaan over een tijd niet meer. Althans, niet in de huidige setting. Computers kunnen onze ‘saaie’ taken namelijk heel eenvoudig overnemen. En dat geeft ons meer tijd om bezig te zijn met de interessante taken: creativiteit en strategie! Jes Schulz neemt ons mee in de wereld van Automated Intelligence (AI) en Social Media.

AI is inmiddels zo ver ontwikkeld dat het ons hoort. Klinkt spannend, maar is gaaf! Om het te illustreren met een voorbeeld: BIER!

Dagelijks worden duizenden foto’s geplaatst op Social Media. Machines kunnen elementen uit deze foto’s ontleden, denk aan objecten, logo’s en omgeving. Zo weet het biermerk Pabst Blue Ribbon, dat 8% van de foto’s die worden gemaakt door hun klanten (lees: user generated content) een hond bevat. Bedankt voor deze info, machine! Want door deze informatie kan de mens weer gave ideeën maken. Pabst heeft zo een hele campagne bedacht waarin honden hot topic waren. Guess what? Die verkoop rees de pan uit.

Benieuwd naar de rest van de voorbeelden van AI en hoe dat ons als marketeer alleen maar helpt om nóg toffere campagnes te maken? Bekijk alle slides.

 

 

Het bericht Eventverslag: Friend of Search 2018 – the best of edition! verscheen eerst op De Nieuwe Zaak.

Lees het originele bericht op www.denieuwezaak.nl





0