Dat handelsplatformen belangrijk zijn, is nu wel duidelijk. In 2004 werd Marktplaats.nl een belangrijk kanaal voor ecommerce partijen. Maar liefst 6% van de omzet in het MKB liep destijds via Marktplaats. Niet veel later in 2015 kwamen Amazon, Alibaba en andere ‘mondiale aanbieders’ in beeld. Bol.com en Wehkamp waren verantwoordelijk voor 20% van alle online product verkopen in Nederland. Ook Facebook en Google waren al enorm aan het groeien. Inmiddels zijn we overtuigd van het effect van handelsplatformen en de toegevoegde waarde ervan voor je (marketing)strategie. Maar hoe zetten we de eerste stappen om er echt iets mee te doen?

Wat we eerder vertelde over Global market places
Amazon, Alibaba, Ebay gaan voor wereldwijde dekking in het verkopen van veel verschillende producten. Succesfactoren van deze platformen is het aanbieden van een gigantische hoeveelheid producten, waarmee ze hun klanten op verschillende manieren van dienst is. Dit doen ze tegen lage kosten die ze kunnen aanbieden door de grote volumes die ze draaien. Amazon stelt daarnaast de klant centraal door een naadloze klantbeleving aan te bieden, waarin alle schakels van het aankoopproces perfect op elkaar aansluiten. Daarnaast pionieren ze met innovaties en creativiteit om het aankopen van producten nog makkelijker te maken voor hun klanten.

Lees hier verder: Overleven in de wereld van Amazon, Alibaba en andere ‘mondiale aanbieders’

Wat we eerder vertelde over Marktplaats in 2014
Het model van Marktplaats is gebaseerd op het CPC vergoedingsmodel. Het voordeel voor retailers is de zichtbaarheid binnen een bepaalde productcategorie. Zo worden betaalde advertenties uiteraard boven standaardadvertenties vertoond. Met datafeeds worden op grote schaal advertenties vormgegeven om de weergave binnen Marktplaats te vergroten. Deze datakoppeling vereist wel onderhoud in de vorm van feedmanagement. De mogelijkheden van Marktplaats vormen uiteindelijk een aanvulling op een omni-channel strategie met verschillende manieren om de doelgroep te bereiken.

Lees hier verder: Marktplaats zakelijk, een onmisbaar kanaal in je e-commerce strategie

Wat we nu vertellen: handelsplatformen zijn belangrijker dan ooit
In de tussentijd zijn handelsplatformen onverminderd belangrijk voor je ecommerce strategie en zijn platformen onverminderd gegroeid. Eind 2017 werd bekend dat Alibaba op hun zelf gecreëerde Vrijgezellendag (11-11-2017) in China voor 8,6 miljard dollar (7,4 miljard euro) aan producten verkocht…in het eerste uur van de actie. Het aantal transacties kon oplopen tot 256.000 per seconde. Het werd met stip en met grote voorsprong het grootste koopevenement ter wereld.

Waarom meedoen aan het Handelsplatformen-spel?
Na een analyse van meerdere nationale en internationale marketplaces destilleren we grofweg drie redenen om toe te treden tot (internationale) marketplaces. Ten eerste geeft toetreding de mogelijkheid om mee te liften op de geboden logistieke mogelijkheden. Dit spaart een mogelijk grote investering in het eigen platform uit. Ten tweede kun je een marketplace gebruiken als een outlet/sale kanaal. Hierin kun je spelen met je marge om de concurrentie op prijs stevig aan te gaan. Ten derde kun je marketplaces gebruiken om producten uit te testen. Test je producten bijvoorbeeld eerst in het buitenland uit voordat je het in je eigen assortiment lanceert of test de animo voor een mogelijke fysieke winkel.

Hoe doe ik mee aan het Handelsplatformen-spel?
Een klein onderzoek onder de belangrijkste 5 handelsplatformen wijst uit dat ieder handelsplatform voor-en-nadelen heeft. Zo hebben marketplaces hun eigen assortiment, bereik en andere kenmerken zoals instapkosten en prijsbeleid. Het is dus een apart spelletje, waarvan je de spelregels moet leren kennen.

Meedoen? Wij leggen de spelregels uit!
Ben je toe aan de stap om handelsplatformen te gebruiken om je digital commerce strategie te ondersteunen? Wil je weten welk handelsplatform voor jouw situatie geschikt is? Of wil je vergelijken op voor-en-nadelen van ieder platform? Laat je bijpraten op de CATCH-UP Kennissessie van 19 april in Zwolle over Handelsplatformen.

Let op! Er is een beperkt aantal plekken beschikbaar, dus wees er snel bij!

Schrijf je in!

Het bericht Meedoen aan het spel dat Handelsplatformen heet. verscheen eerst op De Nieuwe Zaak.

Lees het originele bericht op www.denieuwezaak.nl





0