De manieren waarop mensen dingen gedaan krijgen, veranderen doorlopend, van de dichtstbijzijnde koffiebar vinden tot familiefoto’s organiseren. Eerder dit jaar hebben we besproken hoe machine learning wordt gebruikt om ons consumentenaanbod te verbeteren en mensen te helpen dingen gedaan te krijgen.
Over een uur delen we nieuws over onze grootste implementatie van machine learning in advertentieservices om marketeers te helpen nog meer mogelijkheden te ontwikkelen voor hun bedrijven. We bespreken hoe deze technologie werkt in onze producten en waarom machine learning essentieel is om klanten de nuttige en naadloze functionaliteit te bieden die ze van merken verwachten.
Kijk vandaag live mee om 09:00 uur PT (12:00 uur ET, 18:00 uur Nederlandse tijd).
Meer relevantie bieden met responsieve zoekadvertenties
Klanten zijn tegenwoordig nieuwsgieriger en veeleisender en verwachten dankzij de mobiele revolutie dat ze sneller kunnen vinden of krijgen wat ze willen. Ze verwachten daarom ook dat uw advertenties nuttig en gepersonaliseerd zijn. Dat is echter niet gemakkelijk te realiseren, en al helemaal niet op schaal. Daarom introduceren we responsieve zoekadvertenties. Responsieve zoekadvertenties combineren uw eigen creativiteit met de kracht van machine learning van Google om relevante, waardevolle advertenties te bieden.
U geeft maximaal vijftien advertentiekoppen en vier beschrijvingsregels op en Google doet de rest. Door verschillende combinaties te testen, leert Google geleidelijk welk advertentiemateriaal het beste presteert voor een specifieke zoekopdracht. Het kan dus zijn dat mensen die naar dezelfde zoekterm zoeken, verschillende advertenties te zien krijgen op basis van de context.
We weten dat dit type optimalisatie werkt: adverteerders die machine learning van Google gebruiken om verschillend advertentiemateriaal te testen, genereren gemiddeld tot wel vijftien procent meer klikken.1
Responsieve advertenties worden in de komende maanden geleidelijk beschikbaar gesteld aan adverteerders.
Relevantie en prestaties maximaliseren op YouTube
Mensen bekijken elke dag meer dan één miljard uur aan video op YouTube. Ze zoeken YouTube ook steeds vaker op voor inspiratie en informatie bij zowel kleine als grote aankopen. Zo zegt bijna één op de twee autokopers dat ze YouTube gebruiken voor informatie voordat ze hun aankoop doen.2 Bijna één op de twee millennials raadpleegt YouTube voor kooktips voordat ze besluiten wat voor ingrediënten ze kopen.3 Dat betekent dat het essentieel is dat uw videoadvertenties op het juiste moment aan de juiste doelgroep worden weergegeven.
Dankzij machine learning kunnen we die aandacht omzetten in resultaten op YouTube. We hebben adverteerders in het verleden al geholpen campagnes te optimaliseren voor weergaven en vertoningen. Later dit jaar implementeren we ‘Toename maximaliseren‘ als strategie om u te helpen de mensen te bereiken die het meest geneigd zijn uw merk te overwegen nadat ze uw videoadvertentie hebben gezien. Ook deze nieuwe strategie voor Slim bieden wordt mogelijk gemaakt door machine learning. De functie past biedingen automatisch aan op het moment van de veiling om het effect van uw videoadvertenties op de merkperceptie te maximaliseren gedurende het hele klanttraject.
‘Toename maximaliseren’ is nu beschikbaar als bètafunctie en wordt later dit jaar wereldwijd uitgebracht voor adverteerders.
Meer bezoekers naar uw winkel halen met lokale campagnes
Ongeacht of ze hun onderzoek op YouTube of Google beginnen: mensen doen de meerderheid van hun aankopen nog steeds in fysieke winkels. Het aantal mobiele zoekopdrachten naar ‘bij mij in de buurt’ is in de afgelopen twee jaar zelfs verdrievoudigd,4 en bijna tachtig procent van de kopers gaat naar de winkel als er een artikel beschikbaar is dat ze meteen willen hebben.5 Voor velen van u betekent dit dat verkeer naar uw fysieke locaties essentieel is, vooral tijdens belangrijke momenten in het jaar, zoals winkelacties of promoties.

Vandaag introduceren we lokale campagnes: een nieuw type campagne dat speciaal is bedoeld om winkelbezoeken te genereren. U levert een aantal basisgegevens aan (zoals uw bedrijfslocaties en advertentiemateriaal) en Google optimaliseert uw advertenties automatisch voor verschillende locaties om meer klanten naar uw winkel te halen.

Lokale campagnes worden de komende maanden geleidelijk internationaal uitgebracht voor adverteerders.

Meer uit Shopping-campagnes halen

Eerder dit jaar hebben we een nieuw type Shopping-campagne uitgebracht dat prestaties optimaliseert op basis van uw doelen. Met deze slimme Shopping-campagne kunt u uw opbrengstdoelen behalen zonder dat u afzonderlijke producten of zoekwoorden hoeft te beheren of hierop moet bieden. In de komende maanden verbeteren we deze campagnes om te optimaliseren voor verschillende bedrijfsdoelen.
Naast maximalisatie van de conversiewaarde kunt u ook winkelbezoeken of nieuwe klanten als doelen selecteren. Machine learning houdt rekening met de kans dat een klik tot een van deze resultaten leidt en past de biedingen hierop aan.
Machine learning wordt ook gebruikt om te optimaliseren waar uw Shopping-advertenties worden weergegeven (op Google Zoeken, Google Afbeeldingen, YouTube en op miljoenen sites en in apps op internet) en welke producten worden gepromoot. Het systeem houdt rekening met verschillende signalen, zoals seizoensafhankelijke vraag en prijzen. Merken zoals GittiGidiyor, een eBay-bedrijf, gebruiken slimme Shopping-campagnes om het advertentiebeheer te vereenvoudigen en betere resultaten te genereren. GittiGidiyor wist het rendement op de advertentie-uitgaven te verhogen met 28 procent en 4 procent meer verkopen te genereren, terwijl het bedrijf ook tijd bespaarde op het campagnebeheer.
We voegen ook ondersteuning toe voor bekende e-commerceplatforms om het campagnebeheer te vereenvoudigen. In de komende weken kunt u slimme Shopping-campagnes ook rechtstreeks vanuit Shopify instellen en beheren in plaats van alleen in Google Ads.
Bekijk onze live stream voor meer informatie.
Dit is een belangrijk moment voor marketeers en ik kijk ernaar uit deze ontwikkelingen met u te delen. Kijk vandaag mee om 09:00 uur PT (12:00 uur ET, 18:00 uur Nederlandse tijd) hoe alles wordt gepresenteerd tijdens Google Marketing Live.
Volg de nieuwe Google Ads-blog voor het laatste nieuws. En kijk op g.co/adsannouncements voor meer informatie over productupdates en aankondigingen.
Gepost door Nina Dikker
1 Interne gegevens van Google

2 Google/Kantar TNS, ‘Auto CB Gear Shift Study’, VS, 2017. n=312 kopers van een nieuwe auto die online video hadden bekeken

3 Google/Ipsos, VS, november 2017

4 Interne gegevens van Google, VS, jul-dec 2015 versus jul-dec 2017

5 Google/Ipsos, VS, ‘Shopping Tracker’, online enquête, n=3613 online Amerikanen van dertien jaar en ouder die in de afgelopen twee dagen hadden gewinkeld, okt-dec 2017

Lees het originele artikel





0