De Nieuwe Zaak was twee weken geleden aanwezig bij de Big Data Expo. Het was een inspirerende dag met interessante sprekers! Graag geven we een kleine recap van de dag en delen we de highlights met je.

Jeans Centre zet Recommender Spiegel in offline winkel

De retailer Jeans Centre spreekt niet meer van online en offline – maar van het merk Jeans Centre. Een klant komt zowel online of offline in contact met Jeans Centre en dat betekent dat je op omnichannel gebied je krachten moet bundelen. Een goed voorbeeld daarvan is de Recommender Spiegel. De Recommender Spiegel is een ‘wall’ waarmee klanten in de offline winkel geholpen kunnen worden bij het maken van een keuze omdat de tool product aanbevelingen geeft op basis van image recognition, historische data en enkele voorgeprogrammeerde business regels.

Middels image recognition is de tool in staat om producten te herkennen en op basis van die info soortgelijke producten aan te bevelen. Wanneer iemand een bijvoorbeeld een rood overhemd laat zien aan de wall kan deze ook een blauw of wit overhemd aanbevelen. Ook wordt het gevoed met historische transactiedata. Zo weet de tool dat mensen die product X kochten, bovengemiddeld geïnteresseerd zijn in product Y en kan het hierop sturen.

Daarnaast kent het enkele business regels. Zo krijgen vrouwen bijvoorbeeld geen mannenkleding te zien en worden er alleen producten aanbevolen die vallen binnen een bepaalde marge. Dit om ervoor te zorgen dat businessdoelstellingen niet in het nauw komen. Dankzij de Recommender Spiegel is Jeans Centre in staat om klanten vaker met een volle tas naar huis te laten gaan. Een goed voorbeeld van hoe online en offline wordt gecombineerd in een praktisch voorbeeld.

A recipe for generating impact with Advanced Analytics

In de volgende presentatie van Vodafone Ziggo legden Job de Zeeuw en Aziz Mohammadi uit hoe zij van VodafoneZiggo een Data Driven Organization hebben gemaakt. Onderstaande grafiek toont dat goed aan.

1. Measure en monitor.

Om te beginnen zul je data moeten verzamelen en monitoren. VodafoneZiggo verzamelt bijvoorbeeld data van bijna 4 miljoen huishoudens die telefonie of internet afnemen. Een voorbeeld van de data die ze verzamelen zijn de NPS-score, feedback afkomstig uit surveys, transactiedata, websitegedrag en storingsinfo.

2. Access to data.

Om wat van die data te maken zul je de juiste tools en mensen moeten hebben. Op het gebied van tooling gebruikt VodafoneZiggo tientallen systemen en software om data te ontsluiten en koppelingen te maken. Daarnaast heeft flinke stappen gezet om het juiste talent aan zich te binden.

3. Predictive analysis.

Om futureproof te denken zul je niet moeten kijken naar het verleden en naar wat er gister of vorige week gebeurde maar wil je weten wat er nu of over twee uur gaat gebeuren. Met predictive analysis wordt er historische data ingezet om modellen te maken die gedrag kunnen voorspellen.

4. Data driven culture.

Er moet een bedrijfscultuur heersen waarbij beslissingen worden genomen op basis van data, in plaats van op gevoel. Oftewel er moet dus sprake zijn van een data driven culture.

5. From insights to action.

De data die VodafoneZiggo heeft wordt niet alleen ingezet om klanten beter van dienst te kunnen zijn met productaanbevelingen. Ook de inzet van monteurs en technici wordt steeds efficiënter. Omdat er veel data verzameld wordt over het type storing, de locatie van de storing en de omvang hoeft er niet elke keer een monteur op pad.

Het bericht Hoe Jeans Centre online en offline integreert met behulp van data verscheen eerst op De Nieuwe Zaak.

Lees het originele bericht op www.denieuwezaak.nl





0