De feestdagen naderen: bereid u voor op de app-otheose van het jaar

De feestdagen staan voor de deur en dat betekent twee dingen: gloednieuwe apparaten die cadeau worden gedaan en allerlei apps voor werk en entertainment die worden geïnstalleerd. Er zijn deze periode meer mensen die waardevolle acties ondernemen en er liggen meer mogelijkheden voor u om uzelf te presenteren op de momenten dat mensen zoeken. Volgens Adjust voltooien mensen die apps in december installeren twee keer zoveel in-app-acties in de eerste 24 uur, zoals een cadeau kopen of het eerste level van een game halen.

Met universele app-campagnes kunt u uw apps overal weergeven aan gebruikers: op Google Zoeken, Google Play, YouTube en meer dan drie miljoen sites en apps in het Google Display Netwerk. Vandaag delen we nieuwe insights en praktische tips waarmee u tijdens deze feestdagen periode meer uit uw app-campagnes kunt halen.


Zorg voor een optimale timing

Het is belangrijk om consumenten te bereiken op het moment dat ze nieuwe apps willen ontdekken en gebruiken. Veel marketeers slaan echter de plank mis wat de timing betreft, zelfs tijdens de belangrijkste periode van het jaar.

Neem bijvoorbeeld Black Friday in de VS. Marktgegevensplatform Singular ontdekte dat het aantal installaties piekt in de week van Thanksgiving. Veel app-marketeers zijn er echter te vroeg bij: de marketingactiviteiten pieken tien dagen vóór Black Friday en dalen met ongeveer 30% in het weekend van Black Friday.

Zorg dus dat u te vinden bent wanneer consumenten op zoek zijn. Kies dit jaar voor de juiste timing en zorg dat uw campagnes actief zijn tijdens piekperioden. Als u meer wilt weten over hoe u succesvol kunt adverteren met Google-app-advertenties, bekijkt u onze app-cursus.

Trek de aandacht van consumenten

Mensen zoeken inspiratie in apps wanneer ze op zoek zijn naar cadeaus. AppsFlyer ontdekte dat in de VS in november en december 12% meer mensen geld besteden in apps in vergelijking met de rest van het jaar.

Voor eBay draaien feestdagen-campagnes erom consumenten te vinden die gemakkelijk willen shoppen. Ze hebben gemerkt dat video’s een goede manier zijn om de aandacht te trekken van kopers die onderzoek doen en klaar zijn om actie te ondernemen: “Dankzij de schaalbare video-indeling kunnen we de eBay-waardeproposities van enorme keuze, snelle en gratis verzending en waar voor je geld naadloos uitlichten”, vertelt Sadie Daryan, internationaal directeur Display- en app-marketing bij eBay.

Voor eBay en andere merken hebben videoadvertenties uit universele app-campagnes in de afgelopen twaalf maanden veertien miljard in-app-acties opgeleverd. Voor optimale prestaties raden we aan zowel staande als liggende video’s toe te voegen om de kans te vergroten dat de meest relevante advertentie wordt weergegeven.

Als u niet over de middelen beschikt om een speciale feestdagen-video te maken, kunnen we u helpen. De functie AutoDirector van YouTube genereert automatisch gepersonaliseerde staande en liggende video’s voor uw campagne op basis van bestaand advertentiemateriaal zoals afbeeldingen, tekst en beoordelingen uit uw app-storevermelding. Neem voor meer informatie contact op met uw Google-salesteam.


Bereid u voor op succes

Gegevens zijn essentieel bij de voorbereiding op de drukte met feestdagen. Hiermee kunt u onderbouwde beslissingen nemen over wanneer u campagnes uitvoert en hoe u uw advertentiemateriaal optimaliseert. Als u een vollediger beeld wilt van de prestaties van uw advertenties tijdens de feestdagen, is het belangrijk dat u er rekening mee houdt dat advertenties ook resultaat kunnen opleveren als gebruikers er niet op klikken.

Daarom hebben we onlangs rapportage voor view-through-conversies aan app-campagnes toegevoegd, zodat u kunt bepalen welke zichtbare advertentievertoningen bij conversies zijn betrokken.

Dankzij deze nieuwe insights kreeg InnoGames een beter beeld van waardevolle spelers. Feliz Janzen, directeur Performancemarketing bij InnoGames, vertelt: “Met view-through-conversies kunnen InnoGames en ons analyseteam het volledige beeld van de conversietrechter analyseren en de juiste waarde aan de gebruikersacties toekennen.”

Nadat InnoGames view-through-conversierapportage had ingeschakeld, zag het een transactiestijging van 12% en werd de biedstrategie aangepast om nog meer spelers te bereiken die geneigd zijn een aankoop te doen.

Zorg dat u view-through-conversierapportage heeft ingeschakeld in Google Ads en bij uw app-attributiepartner. Bekijk ook onze webinar voor meer informatie.

We hopen dat u met onze tips waardevolle nieuwe app-gebruikers kunt vinden in deze kansrijke periode. Fijne feestdagen!

Lees het originele artikel