“Steeds meer behoefte aan fullservicebureaus”

In 2005 werd De Nieuwe Zaak opgericht als ‘design- en techniekclub’, maar inmiddels is fullservice digital commerce bureau een betere omschrijving. In multidisciplinaire teams worden strategie, creatie, techniek en (online) marketing samengebracht. “We doen zelden een los project, ons uitgangspunt is om de klant online de volgende stap te laten zetten”, aldus directeur Jurriën Kerstholt.

We mogen dan in relatief korte tijd zijn uitgegroeid van vier tot zo’n honderd medewerkers, de visie is onveranderd. “De klantbehoefte is nog altijd het startpunt. Nu is dat iets wat elk bedrijf zegt, maar bij ons zie je dit al jarenlang duidelijk terug in de projecten.” Kerstholt legt uit dat er wordt gewerkt met persona’s en dat er geen genoegen wordt genomen met standaard webwinkel-templates. “Vanuit het gedrag van de eindgebruiker ontwikkelen we een design en ontwikkelen we een technische oplossing in plaats van vice versa.”

Behoefte aan een omvattende digital dienstverlening

Met zo veel kennis onder één dak kan De Nieuwe Zaak alle facetten van strategie, design, techniek en marketing voor de klant verzorgen en dit gebeurt ook regelmatig. “Steeds meer bedrijven zijn op zoek naar één aanspreekpunt voor al hun digital commerce-vraagstukken, maar het is wat ons betreft geen must.” Zo heeft het bedrijf een dertigtal klanten waarvoor het uitsluitend de marketing(strategie) voor haar rekening neemt. Ook zijn er partijen die zelf IT-kennis in huis hebben, maar alleen voor de complexere projecten de hulp inroepen van De Nieuwe Zaak.

Al met al bedienen we zo’n 65 klanten. De eerste jaren richtten we ons met onze zelfontwikkelde software ecManager volledig op de B2C-markt. ecManager is inmiddels verzelfstandigd en wordt ook door andere partijen geïmplementeerd. Vanwege de toenemende vraag naar een internationaal platform met uitgebreide standaard B2B-functionaliteit werd Intershop hier in 2014 aan toegevoegd. Hiermee werd het werkterrein verbreed naar middelgrote tot grote B2B-organisaties. En sinds we vorig jaar Episerver opnamen in ons aanbod kunnen we ook A-merken helpen met hun online groei.

Resultaten van opname Intershop nu goed zichtbaar

In de afgelopen jaren is er volop geïnvesteerd in kennis, productontwikkeling en branche-specifieke kennis. Vooral de samenwerking met Intershop kreeg veel aandacht. “Het was een strategische keuze om dit aan te bieden”, zegt Kerstholt. De toenemende vraag kwam niet alleen vanuit nieuwe klanten, ook vanuit bestaande klanten nam de wens toe om met dit platform aan de slag te gaan. “Intershop is populair omdat het veel mogelijkheden biedt en in onderzoeken meerdere malen als beste aanbieder van B2B-software uit de bus kwam.”

Ook voor De Nieuwe Zaak was dit een belangrijke reden om voor Intershop te gaan. De resultaten van deze strategische keuze worden nu goed zichtbaar. Ongeveer tien procent van de klanten draait inmiddels op de software, maar de impact van deze groep is fors, aangezien het voornamelijk grotere spelers zijn. “Vier van onze acht grootste afnemers hebben gekozen voor Intershop, waardoor het een flink aandeel heeft in de omzet. Inmiddels kunnen we ons dan ook een echte B2B-commercespecialist noemen.”

Traineeship Java Intershop

Dat we een goede match met Intershop zijn, blijkt ook wel uit het feit dat we meerdere malen werden uitgeroepen tot Intershop Partner of the Year. De fullservice-benadering heeft hier volgens Kerstholt absoluut mee te maken. Ook het kennisniveau en de korte lijntjes worden gewaardeerd. “We doen zo veel mogelijk zelf. We hebben bijvoorbeeld een eigen testruimte waar we doorlopend A/B- en conversietesten uitvoeren. En in tegenstelling tot veel andere bureaus hebben wij geen buitenlands ontwikkelteam, waardoor we alle kennis in eigen huis houden.”

Om ook in de toekomst te kunnen voldoen aan de toenemende vraag naar Intershop-oplossingen, lanceerde De Nieuwe Zaak een opleidingstraject waarin we nieuw IT-talent opleiden tot Intershop Developer. Het leerwerktraject richt zich met name op mensen met een migratieachtergrond of die een UWV-traject hebben lopen. Kerstholt: “We konden er ook voor kiezen om bestaande programmeurs om te scholen, maar goede ontwikkelaars zijn nu al schaars waardoor we liever nieuw talent opleiden”. “Daarnaast biedt het scholingstraject deze twee doelgroepen een hele nieuwe kans. In zes maanden worden ze opgeleid tot gecertificeerde Intershop Developers mét praktijkervaring.”, aldus Marjan van der Veen, recruiter bij De Nieuwe Zaak.

Het eerste opleidingstraject start binnenkort. Medio dit jaar zullen de tien geselecteerde deelnemers klaar zijn. Een aantal trainees start na de opleiding bij onze klanten, de overige drie of vier gaan bij De Nieuwe Zaak aan de slag. Het nieuwe talent is volgens Kerstholt meer dan welkom: “Niet alleen onze klanten worden steeds groter, ook wijzelf groeien met minimaal twintig procent per jaar.”

Wil je meer weten over dit opleidingstraject of kunnen wij je helpen met jouw digital commerce-vraagstukken? Neem gerust contact op, wij helpen je graag verder!

Contact opnemen

Het bericht “Steeds meer behoefte aan fullservicebureaus” verscheen eerst op De Nieuwe Zaak.

Lees het originele bericht op www.denieuwezaak.nl

Leave a Comment