De Nieuwe Zaak @ BNR Nieuwsradio

Hoe kunnen Nederlandse webshops overleven? Uit CBS-cijfers van vandaag blijkt dat Nederlanders in 2018 alleen al 1,6 miljard euro spendeerden bij buitenlandse webshops binnen de EU. Dat is 17% meer dan een jaar eerder. Wordt dit alleen maar meer? En wat doen we aan dat probleem met die enorme hoeveelheid retouren? Deze vragen en meer kwamen vandaag tussen 11:00 en 12:00 uur aan bod tijdens het programma Ask me anything van Jörgen Raymann op BNR Nieuwsradio. Johan Keurentjes was hier vanuit De Nieuwe Zaak aanwezig en beantwoordde uiteenlopende vragen over het onderwerp ‘webshops’. Benieuwd naar dit vragenuurtje? Luister het programma terug, of lees hier de highlights!

Programma terugluisteren

Moet je meegaan met de rest?

Johan Keurentjes: “Uiteraard wil je daar zijn waar de consument is. Als de consument op een bepaald moment niet meer een product Googelt, maar zoals een groot gedeelte van de Amerikaanse consumenten haar zoektocht op Amazon start, wil je daar natuurlijk staan om gevonden te worden. In die zin moet je bijna wel. Anderzijds neemt met het marktaandeel van de grote platformen ook hun macht toe met het risico dat je steeds hogere percentages af moet dragen aan dergelijke partijen, je wilt dus niet een te grote afhankelijkheid van deze handelsplatformen hebben. Inmiddels heeft De Nieuwe Zaak wel specifieke dienstverlening ontwikkeld om succesvol te zijn op de grote platformen.” Als we dan kijken naar de buitenlandse concurrentie, is het de vraag hoe en of Nederlandse webshops kunnen overleven. Maar is de buitenlandse concurrentie echt zo erg of moeten wij ons met onze Nederlandse webshops sterker in de markt zetten? Vaak is bestellen via het buitenland namelijk een stuk goedkoper. “Je betaalt voor zekerheid, service en een veilige betalingsinfrastructuur en je hebt de mogelijkheid om eenvoudig te retourneren als je in Nederland bestelt”, aldus Johan. En hoe zit het dan met offline vs. online? Dit werkt dan toch concurrerend?, was de vraag. Johan: “Bij De Nieuwe Zaak werken we veel met retailers. We zien dat als er een winkel wordt geopend in een nieuw gebied, de online verkopen in dat gebied ook stijgen. Off- en online versterken elkaar dus.”

Hoe richt je je op de juiste doelgroep?

Er kwam vervolgens een vraag binnen van een ondernemer die zich afvroeg hoe je je doelgroep meer divers kunt maken. Johan gaf aan “dat je rekening moet houden met die verschillende doelgroepen. Er zijn namelijk bijvoorbeeld mensen in jouw webshop gericht op prijs, anderen op reviews en weer anderen zijn heel gevoelig voor sfeer. Hiervoor ontwikkelen we verschillende persona’s en brengen we per persona de customer journey in kaart. Waar lopen ze tegenaan en waar gaan ze op aan? Hiermee zie je dat webwinkels steeds verder gepersonaliseerd worden, met persoonsgebonden content.” Willemijn Sturrus, eigenaar van kledingwebshop Sweet Jewellery, voegt hieraan toe: “Of je richt je met je verschillende social media kanalen op de verschillende doelgroepen. Op Facebook bevindt zich bijvoorbeeld waarschijnlijk een andere doelgroep dan op Instagram.”

Geldt dit alleen voor B2C of ook voor B2B?

“Ook in B2B raakt de klant steeds meer gewend aan online bestellen, dus daar liggen nog enorme kansen. Zorg ervoor dat je hier al over nadenkt als het (nog) goed gaat, zodat je de digitale transitie tijdig in gaat. We adviseren veel ondernemingen die in deze transitiefase zitten”, sluit Johan af. Het was een interessant vragenuurtje, waarin de expertise vanuit de bureau- en ondernemerskant goed aan bod kwam.

Wil je over bovenstaand onderwerp eens verder doorpraten? Of heb je nog meer prangende, interessante vragen aan ons? Neem gerust eens vrijblijvend contact op!

Contact opnemen

Het bericht De Nieuwe Zaak @ BNR Nieuwsradio verscheen eerst op De Nieuwe Zaak.

Lees het originele bericht op www.denieuwezaak.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *