Big Data Expo 2019

Kennis is het belangrijkste ingrediënt voor succes

Ook dit jaar waren we met het Data & Customer Insights team aanwezig op de Big Data Expo. Een event die in het teken stond van waarde uit data halen, het digitaal transformeren van organisaties en het privacyaspect dat daarmee gemoeid is.

“Big data heeft het verleden, heden en toekomst in zich. Het is de basis waardoor jij als organisatie de juiste strategische beslissingen kunt nemen om je rendement te verbeteren.”

Wil je ook je dienstverlening verbeteren op basis van data i.p.v. op onderbuikgevoel? Lees dan onderstaande inspiraties van deze dag en laat ons je helpen bij het vinden van de juiste oplossing voor jouw situatie.

Bouw en faciliteer een platform en community voor het begrijpen van de consument | Toine Siemerink – Shimano

Shimano is bekend van de fietsonderdelen en heeft als doel om in contact te komen met de eindklant. Ze brengen de behoefte van de klant in beeld en leren hoe hun producten gebruikt worden. Shimano gebruikt daarvoor meerdere tools, waaronder een Fishing App om in contact te komen met eindgebruikers en hun data te verzamelen. Sinds 2017 ligt er een sterke focus op data en in afzienbare tijd hebben ze hun processen dusdanig ingericht om data te kunnen verzamelen en dichterbij de eindklant te komen. De organisatie heeft veel energie geïnvesteerd om deze verandering waar te maken. Zo is er een afzonderlijke BI roadmap opgesteld, hebben ze een centraal dataplatform opgebouwd in Azure en zijn meerdere Data Scientists aangetrokken om inspanningen op het gebied van data science mogelijk te maken.

In dit traject hebben ze het volgende geleerd:

  • Start nu nog met een BI roadmap en begin met plannen.
  • Begin gewoon, maar begin klein. Zet een (centraal) dataplatform op, zodat verzamelen van data mogelijk is.
  • Zoek de samenwerking op met andere rollen (IT, marketing, product, sales) om veranderingen echt teweeg te kunnen brengen. Bijvoorbeeld middels hackathons om innovaties uit te werken en deze te toetsen bij product, sales en marketing.
  • Werk PoC’s uit die écht waarde laten zien, om deze vervolgens uit te bouwen.
  • Blijf niet hangen bij een PoC; soms moet je een uitdaging aangaan en grotere projecten proberen om grote winsten te behalen. Ook deze kunnen natuurlijk mislukken.
  • Hou vol en zorg voor een lange adem. Iedereen zegt dat data het nieuwe goud is, maar slechts weinig handelen ernaar. Het is daarom belangrijk om de organisatie mee te nemen en te overtuigen van de voordelen van data.

Gebruik de waarde van data voor je digitale transformatie | Sam Hemmant – LexisNexis

Er wordt veel geïnvesteerd door bedrijven in digitale transformatie. Om het bestaansrecht van je organisatie te behouden moet je letten op je datakwaliteit en datagedreven werken.

“Er zijn drie keuzes in de nieuwe economie. Bedrijven zijn 1) al data bedrijven, 2) worden data bedrijven, of 3) stoppen te bestaan.“
Stephan Brobst – CTO Teradata

90% van de data die er vandaag de dag bestaat is in de afgelopen twee jaar gemaakt. Met de opkomst van Internet of Things neemt de groei van data alleen maar verder toe (IBM). Daarom is het van cruciaal belang dat de hoeveelheid data en kwaliteit in orde is om analyses uit te voeren.

Elke klik die je kan meten helpt bij het zoeken van verbanden. Het gaat echter niet alleen meer over de hoeveelheid data, ook de correctheid van data wordt steeds belangrijker. “Garbage in garbage out” is een veel gebruikte kreet op de Big data expo. Als je niet het juiste meet, komt er ook geen zinnige data uit waar je op kunt acteren.

Wil je inzichten creëren uit jouw data? Dan is het van belang om niet alleen interne data te gebruiken, maar juist jouw dataset te combineren met externe databronnen zoals bijvoorbeeld CBS, weerdata, demografische en geografische data.

Aanvullend op de welbekende 4 V’s van big data (Volume, Velocity, Variety, Veracity) is Vulnerability een belangrijk aspect in de big data wereld. Omdat privacy een steeds relevanter onderwerp wordt voor organisaties is het van belang om te kunnen vertrouwen op de veiligheid van de gebruikte big-data systemen.

Next steps in jouw data gedreven organisatie

Data blijft een cruciaal onderdeel voor het laten groeien van je dienstverlening. Zorg daarom dat je je bedrijfsvoering hieromheen inricht, zodat jij ook in de toekomst zal blijven bestaan. Wil je aan de slag met data, maar weet je niet zo goed hoe? Of verzamel je al heel veel data, maar heb je moeite met de juiste koppelingen? Wij denken graag met je mee! Neem gerust contact op met één van onze data specialisten.

Contact

Het bericht Big Data Expo 2019 verscheen eerst op De Nieuwe Zaak.

Lees het originele bericht op www.denieuwezaak.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *