Wat is de conclusie van de afgelopen 14 dagen?

Vanmorgen begon mijn werkjaar. Na een kerstvakantie waarin ik minder gewerkt had dan ik misschien had moeten doen om de eindejaars-drukte weg te werken, ben ik weer heerlijk fris begonnen. Nieuw inzichten, zienswijzes. Heerlijk.

In de trein naar een klant heb ik de mailbox maar eerst eens flink opgeruimd. Ik heb een week of 5 terug het boek ‘grip‘ gekocht. Iets dat mij er aan het denken heeft gezet over mijn manier van werken.

Ik heb nogal de neiging om iedereen te willen helpen en zodoende mijzelf in de nesten werk qua planning. Een bekentenis of inzicht als dit is geïnspireerd door een collega via een boek van Brené Brown (eigenlijk een Netflix video van haar TED talk). Durf te leiden, dat gaat over je kwetsbaar durven opstellen. Iets dat mijn leiderschap wel kan gebruiken.

Ik heb genoeg boeken gelezen over beter luisteren, effectiever werken, slimmer werken, sneller werken, productiever werken, geconcentreerder werken, getting things done, 4 hour workweek, making it happen, etcetera. Allemaal moet je exact dat systeem volgen, en dan komt de rest wel goed, als je de regels maar volgt. Uiteraard naar Amerikaans gebruik met meer dan genoeg voorbeelden. Eigenlijk niets past op hoe ik ook lekker kan werken. Maar hoe anders is het boek van Rick Pastoor? Een hele verbetering.

Het boek pakt allerlei systemen bij elkaar en haalt daar de beste zaken uit. Maar niet alles hoeft exact op die manier, maar geeft een inzicht in waarom dit voor je zou kunnen werken. Je agenda is leidend op wat je doet, plan met ruimte, reflecteer op je week etcetera. Niets echt nieuws, maar allemaal zo prettig en fijn omschreven. Echt de moeite waard.

Sinds een week of drie ben ik een systeem gaan opzetten om mijzelf meer rust en ruimte te geven. Mijn mailbox gaat leeg, dat gaat allemaal Trello in. Vanuit Trello heb ik een takenlijst met wat ik vandaag/morgen ga doen, een backlog, een ready to do. Via planyway plot ik deze taken op mijn Google Agenda. Vaste momenten in de week voor reflectie, planning etc. waarbij ik hoop dat ik meer rust creëer en zo mijn klanten nog weer beter, sneller en nauwkeuriger kan helpen.

Nou voelt dit als een groot reclameblok misschien en denk je, wat zeurt hij nou en waar gaat dit nou eigenlijk heen?

Zoals ik nu werk, werkt het toch prima? Sure. Neem het niet alleen van mij aan, maar als Boris Veldhuijzen van Zanten het zelfs een handig boek vind en bijvoorbeeld Sanne dit ik al jaren ‘ken’ via twitter:

Na 15 jaar op eigenwijze wijze werken op basis van ‘Getting Things Done’ was ik wel toe aan verfijning. En dus reorganiseerde ik mijn to do’s (Things), mijn notities (Evernote) en mijn agenda naar voorbeeld van Rick Pastoor’s “Grip”. Na mijn eerste ‘weekly review’ durf ik al te concluderen: dit werkt ècht slim!

SanneW

Met exact de twijfels en zelfde ervaring als ik met het boek heb, dat schept voor mij toch wel een fijn plaatje.

Ik had het vandaag met Willemijn, de HR manager van Artefact, even over doelen voor 2020 nadat we allebei vol enthousiasme over dit boek hadden gesproken.

Een van mijn doelen van dit jaar is nog duidelijker over de bühne en in de boardrooms te krijgen dat SEO niet alleen een paar quick fixes zijn, een schamele MVP, of dat je wegkomt met een paar dingen doen, zeg bijv. 80% en de rest maar kunt laten. Dan toch verwachten optimaal te zijn en topposities te krijgen. Google werkt zo niet, maar daarover later dit jaar wel meer.

Willemijn gaf aan dat het Eisenhower quadrant misschien hier ook wel bij hielp, want bij SEO zijn dingen soms niet urgent (qua businesscase) maar wel belangrijk (anders lukt het sowieso niet). En zo zijn we terug bij nieuwe inzichten, uit een boek dat ik al gelezen heb, maar met een nieuwe kijk op mijn eigen vakgebied.

Uiteraard ligt het voor de hand om dit te gebruiken, maar dat vind ik altijd van mijn vakgebied. Zoveel is voor mij zo vanzelfsprekend, maar misschien moet het nog wat vaker uitgesproken worden.

afbeelding via de Grip Recensie van BeGuru.nl

Misschien helpt dit in de boardroom wel, we gaan het zien. Ik ga nu verder op basis van Grip met mijn klanten, mijn agenda, planning en taken. En zoals ook voor alles geldt:

Nu nog alles in uitvoering brengen en volhouden 😉

Gerard van Enk – @gvenk

en wens ik jullie ook het beste voor 2020!

Het bericht Wat is de conclusie van de afgelopen 14 dagen? verscheen eerst op chapter42.

Lees het originele artikel op Chapter42.nl

Leave a Reply