Hoe je data uit Google Shopping gebruikt voor optimalisatie

Recentelijk rolde Google de nieuwe rapportage ‘Prijsconcurrentievermogen’ uit binnen het Merchant Center. Hiermee is het mogelijk om informatie op te halen over hoe jouw producten geprijsd zijn ten opzichte van concurrenten. De data hierin komt voort uit resultaten van Google Shopping advertenties.

Daarnaast biedt het rapport ‘Prijsconcurrentievermogen’ nog een extra mogelijkheid met zich mee. De resultaten uit die rapportage zijn namelijk te koppelen aan Google Shopping-data, waardoor je advertentie-statistieken (impressies, kliks, conversies) kan koppelen aan prijs-statistieken (% t.o.v. benchmark). Oftewel: we kunnen nu gemakkelijk inzicht bieden in de volgende gegevens:

  • Producten die populair zijn (veel impressies pakken) en duurder zijn dan gemiddeld.
  • Producten die minder populair zijn (weinig impressies pakken) en duurder zijn dan gemiddeld.
  • Producten die die minder populair zijn (weinig impressies pakken) en goedkoper zijn dan gemiddeld.
  • Producten die die populair zijn (veel impressies pakken) en goedkoper zijn dan gemiddeld.

Google Shopping Dashboard

Voorbeeld Google Shopping dashboard van Wildkamp

Maar, hoe werkt het nu precies? We hebben in dit voorbeeld de resultaten uit het Google Merchant Center en Google Shopping van Wildkamp samengevoegd in een dashboard.

Voorbeeld prijsconcurrentievermogen rapportage van Wildkamp

Daar kwam uit dat Wildkamp twee optimalisatiemogelijkheden heeft:

  • Prijsoptimalisatie
    Met het dashboard kunnen product managers zien hoe bepaalde producten, merken of categorieën geprijsd zijn ten opzichte van het gemiddelde. Dit geeft hen de mogelijkheid om prijsaanpassingen door te voeren en zo relevantere prijzen te hanteren.
  • Campagne optimalisatie
    Op basis van de inzichten uit het dashboard kan het advertising team van Wildkamp bepalen om optimalisaties door te voeren in Google Shopping campagnes. Zo kan het waardevol zijn om advertenties op duurdere producten met een groot aantal impressies af te schalen, omdat deze het rendement negatief beïnvloeden.

Voorwaarden koppeling Google Merchant Center en Shopping

Om de resultaten uit het Google Merchant Center en Google Shopping te koppelen en inzichtelijk te maken in een dashboard dien je te voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Je maakt als bedrijf gebruik van reguliere shopping campagnes (campagnes waar je zelf aan de knoppen zit en zelf optimalisaties doorvoert). In tegenstelling tot smart shopping campagnes kan je bij reguliere shopping campagnes bijvoorbeeld wel keywords of plaatsingen uitsluiten.
  • Je productfeed in Google Merchant center is actueel.
  • Het is mogelijk om je product data uit het Merchant Center te koppelen aan Google Shopping advertenties op basis van een gemeenschappelijke identifier. Denk bijvoorbeeld aan het terug laten komen van het productID in de advertentiegroep. Bijvoorbeeld zo:

De volgende stap

Het dashboard biedt Wildkamp in de eerste plaats de mogelijkheid om inzichten uit verschillende systemen samen te brengen. Hierdoor kunnen ze betere beslissingen nemen. Een deel van deze beslissingen zal nog wel handmatig doorgevoerd moeten worden, zoals het aanpassen van prijzen of het optimaliseren van campagnes. Gelukkig liggen er ook kansen op het gebied van automatisering! Zo kunnen campagnes automatisch gepauzeerd of opgeschaald worden wanneer een bepaalde drempelwaarde bereikt is. Hierdoor haal je meer rendement uit je online campagnes.

Benieuwd wat de performance teams van De Nieuwe Zaak nog meer voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!

Contact opnemen

Het bericht Hoe je data uit Google Shopping gebruikt voor optimalisatie verscheen eerst op De Nieuwe Zaak.

Lees het originele bericht op www.denieuwezaak.nl