Koppel je webshop aan een e-mail marketing tool

De relatie tussen bedrijven en consumenten is met de komst van webshops steeds vluchtiger geworden; de consument kiest sneller voor een concurrent dan voorheen. Beeld je de tijd nog eens in, dat je standaard naar dezelfde kledingwinkel en elektronicazaak ging in de stad. Het gebeurt steeds minder! Hoe zorg je er als webwinkelier voor dat een consument betrokken blijft bij jouw webshop? Op welke manier verleid je de consument na diens eerste aankoop om nog eens terug te keren? Het gebruik van een e-mail marketing tool kan de uitkomst bieden. Bekend zijn tools als Mailchimp, ActiveCampaign, GetResponse en bijvoorbeeld Klaviyo. Wat maakt Klaviyo beter dan Mailchimp? Hoe vergelijk je de verschillende tools met elkaar? In dit artikel lees je er meer over.

Verschillende toepassingen van e-mail marketing

E-mail marketing kent verschillende toepassingen, waarbij het verschil voornamelijk in de toon en het doel van een e-mail zit. Denk aan het verschil tussen een traditionele, informatieve e-mail die je vanuit je webshop richting de consument stuurt en een retentie e-mail. Een informatieve e-mail kan een bericht zijn over gewijzigde openingstijden van de klantenservice rond feestdagen. Daar waar een retentie e-mail gericht is op het verleiden van de consument om nog eens terug te keren naar de webshop. Andere toepassingen van e-mail marketing zijn het gebruik van een acquisitie e-mail en bijvoorbeeld een promotiemail, waarin nieuwe producten of diensten geïntroduceerd worden. Welke vormen van e-mail marketing gebruik jij momenteel al?

Zet de consument aan tot het achterlaten van een recensie
Consumenten kijken steeds vaker naar de recensies die door anderen zijn achtergelaten over een bedrijf, een product of een dienst. Op basis van deze recensies bepalen zij of het product al dan niet moet worden aangekocht. Het maakt het voor webwinkeliers interessant om consumenten na hun aankoop een e-mail te sturen, waarin je hen vraagt een review achter te laten over hun ervaringen met het product of jouw webshop.

Aan de slag met een e-mail marketing tool

Het versturen van deze e-mails gebeurt al lang niet meer met een programma als Microsoft Outlook, waarin handmatig distributielijsten worden bijgehouden. Populair is het gebruik van een e-mail marketing tool. Er zijn online talloze voorbeelden van te vinden, waarbij Mailchimp een van de bekendste programma’s is. Dit betekent echter niet dat Mailchimp direct de beste keuze is voor jouw organisatie. Kijk ook naar alternatieven, zoals Klaviyo. Met dergelijke tools stel je niet alleen in een mum van tijd verschillende e-mails op ten behoeve van je e-mail marketingcampagne, ook analyseer je hoe deze e-mails presteren. Wat levert het jouw organisatie op?

Je koppelt de verschillende e-mail marketing tools tegenwoordig heel eenvoudig aan het systeem achter je webshop. De e-mailadressen van nieuwe klanten worden zo automatisch in het adresboek binnen de e-mail marketing tool geladen. Mogelijk stel je een workflow in, die ertoe leidt dat deze consument direct een eerste e-mail ontvangt over diens bestelling, aanvullende producten en de mogelijkheid om een review achter te laten.

Lees het originele artikel op WebwinkelCommunity.nl