Ondernemers met een webshop hebben steeds meer moeite met het binden van bestaande klanten aan hun producten. Het aantal webwinkels wat vergelijkbare producten aanbiedt is de afgelopen jaren fors toegenomen. Daarbij maken vergelijkingswebsites het voor de consument kinderspel om de goedkoopste aanbieder te vinden. Het draait hierbij lang niet altijd om de combinatie van de geboden prijs en service; een lage prijs is steeds vaker de doorslaggevende factor voor de consument. Er zijn verschillende manieren waarop je de band tussen een bestaand consument en je webshop kunt verbeteren. Gebruik er de tips uit dit artikel voor.
Tip 1: verras de consument bij de levering van diens bestelling
Een van de mogelijkheden om een consument nog eens terug te laten keren naar je webshop, is het verrassen hiervan bij de levering van een bestelling. Kies bijvoorbeeld voor bedrukte brievenbusdoosjes, waarbij je een leuke tekst op de doosjes zet. Ook kun je voor een kleine strip of bijvoorbeeld een cartoon kiezen; het moet de consument prikkelen. Deze moet zich afvragen wat er de volgende keer op de verzenddozen staat. Een andere manier om de consument te prikkelen, is door een persoonlijke boodschap op een briefje te schrijven welke aan de doos wordt toegevoegd. Probeer ook hierbij te variëren in de tekst die je gebruikt. Een derde optie is het toevoegen van een tester van een product uit je assortiment.
Tip 2: houd de consument betrokken met een nieuwsbrief
Naast de mogelijkheid om de consument te verrassen bij de levering van een bestelling, kun je ervoor kiezen deze betrokken te houden met een nieuwsbrief. De nieuwsbrief biedt je de kans consumenten te wijzen op nieuwe toevoegingen aan het productassortiment. Ook kun je kortingsacties opnemen in de nieuwsbrief. Het verleidt de consument om terug te keren en een afgeprijsd product te bestellen. Je kunt de consument direct al een kortingscode aanbieden, op het moment dat deze zich aanmeldt voor de nieuwsbrief.
Tip 3: ga de interactie aan op sociale media
Een derde optie is het inzetten van sociale media. Ga de interactie aan met de consument, door bijvoorbeeld prikkelende afbeeldingen en infographics te delen. We spreken hierbij ook wel van snackable content; korte, prikkelende berichten die de consument aanzetten om naar het uitgebreide artikel achter deze content te surfen. Onder meer Facebook en Instagram lenen zich hier goed voor. Gebruik LinkedIn, wanneer je organisatie een zakelijke doelgroep kent.
Lees het originele artikel op WebwinkelCommunity.nl