Als webwinkelier ben je enerzijds op zoek naar mogelijkheden om de kosten te verlagen, wat een positief effect heeft op de bedrijfsresultaten. Tegelijkertijd wil je een zo goed mogelijke service aan de consument bieden. De scheidslijn tussen beide factoren is op sommige punten erg dun. Denk aan de kartonnen dozen die je gebruikt voor de verzending van bestellingen. Je probeert deze dozen zo goedkoop mogelijk in te slaan. Op hetzelfde moment moeten de dozen van voldoende kwaliteit zijn, om te voorkomen dat deze in de logistieke keten ernstig beschadigd raken. Denk aan het scheuren van het karton, het indeuken hiervan, enzovoorts. Niet alleen is het geen gezicht wanneer verpakkingen flink beschadigd aankomen bij de consument; ook kan dit het product zelf aantasten. Zo leiden de goedkoop ingekochte verzenddozen uiteindelijk tot onnodig hoge kosten.
Zorg dat de verpakking past bij het te verzenden product
Inleveren op de kwaliteit van de verzendverpakkingen die je voor jouw leveringen gebruikt is om de reeds genoemde redenen onverstandig. Een andere manier om te besparen op de kosten is door te kiezen voor verpakkingen die qua formaat zo goed mogelijk passen bij het product wat je verstuurt. Een boek kun je bijvoorbeeld verzenden in luchtkussen enveloppen. Datzelfde geldt voor sieraden, accessoires en bijvoorbeeld kaarten. Niet alleen hebben de enveloppen een compact formaat; ze bieden ook extra bescherming aan je producten. De kans op schade neemt hiermee af.
Comfort voor de consument bij brievenbuspakketten en enveloppen
Niet onbelangrijk is het gemak en comfort wat je een consument biedt, door producten in een brievenbuspakket of luchtkussen envelop te versturen. De consument hoeft niet thuis te blijven om het pakket in ontvangst te nemen; het past door de brievenbus. Daar komt nog bij, dat brievenbuspakketten vaak goedkoper zijn dan pakketten die door een pakketbezorger worden afgeleverd bij de consument.
Koop verzendverpakkingen groot in om te besparen
Des te groter het aantal verzendverpakkingen wat je op hetzelfde moment afneemt bij aanbieders is, des te lager is de prijs per doos of envelop in veel gevallen ook. Deze verpakkingen zijn een typisch voorbeeld van producten die je het beste in bulk aan kunt schaffen als webwinkelier. Niet alleen omdat dit de prijs per product drukt; ook omdat het je veel administratief gedoe bespaart. Je hoeft niet voortdurend nieuwe verzendmaterialen te bestellen en zit nooit zonder, ook niet wanneer het aantal orders plotseling fors toeneemt.
Lees het originele artikel op WebwinkelCommunity.nl