Ik ben de laatste tijd veel bezig met het idee hoe Google nu de ideale content voor zich ziet. Terwijl ik ook denk dat wij als SEO’s door Google getraind zijn om enorm lange, volledige content te maken, ‘de beste content van het internet‘ zeg maar. Maar is dat wel altijd zo? De recente updates lijken hier echt verandering in aan te brengen, zegt ook Gary Illes in de “Search off the record” podcast (transcript).
“What if quality is actually simpler than most people think?” “What if it’s about writing the thing that will help people achieve whatever they need to achieve when they come to the page? And that’s it.”
Gary Illes
Een voorbeeld
Kijk bijvoorbeeld eens naar thuisart.nl. Ik zoek op droge huid en kom dan als eerste resultaat op:
.is-style-boxshadow {box-shadow: 0 0 50px rgb(0 0 0 / 10%);}
Mijn klant schrijft ook over ‘droge huid’ en rankt daar eigenlijk altijd wel goed mee. Maar die pagina is een stuk langer en lijkt toch wel een update te kunnen gebruiken:
.is-style-boxshadow {box-shadow: 0 0 50px rgb(0 0 0 / 10%);}
Ik zie naast het feit dat de pagina vrij lang is, best veel aanknopingspunten om de pagina eens flink onder handen te nemen. Ik zou bijvoorbeeld:
- Datum aanpassen zodat het zichtbaar is dat die pagina altijd netjes bijgehouden wordt.
- De afbeelding voegt niet veel toe, behalve ruimte, daar zou ik wel eens mee willen spelen om te kijken wat klanten daarin prettig vinden.
- Marjolein schrijft of controleert alle teksten, maar wie is Marjolein precies, dermatoloog, maar waar? wat is haar historie en kennis, waar kan ik meer over haar vinden om deze pagina te vertrouwen.
- Misschien heeft een content marketeer dit wel geschreven en Marjolein dit gecontroleerd, zouden die dan niet allebei hier moeten staan?
- Is het product echt het eerste wat mensen nodig hebben?
- Kunnen we die paragraaf niet makkelijker opsommen zodat deze beter leesbaar is?
- Waarom stoppen we informatie achter tabjes, terwijl we hier misschien wel overheen moeten scannen.
- Klopt de intentie van ons wel met die van de klant?
Allemaal vragen. Die we kunnen onderzoeken. Zoals ik met UX of CRO zou doen, maar voor SEO hebben we vooral gekeken in de zoektermen en wat mensen nog meer zochten, en hoe we een zo compleet mogelijke pagina kunnen maken. En dat werkte altijd, en goed ook.
Meer van hetzelfde
Ik kom tot een punt waarvan ik denk dat het voor veel van ons in SEO herkenbaar is. Soms zeggen marketeers: “vanuit SEO/zoekwoorden moet ik deze pagina maken.” We maken die pagina in ons hoofd echt voor gebruikers, maar als je dan kijkt naar de zoekresultaten, zie je dat er al best veel websites precies dezelfde pagina hebben gemaakt.
Ik vind dat dit nu steeds meer een kernvraag is in ons vak. Hoe zorgen we ervoor dat onze pagina’s niet alleen bestaan, maar echt iets toevoegen? Dat vind John Mueller ook:
“The one thing I sometimes run into when talking with people is that they’ll be like, “Well, I feel I need to make this page.” And I made this page for users in air quotes, which you don’t see. But then when I look at the search results, it’s like 9,000 other people also made this page. It’s like, is this really adding value to the internet? And that’s sometimes kind of a weird discussion to have. It’s like, “Well, it’s a good page, but who needs it?” There are so many other versions of this page already, and people are happy with those.
John Mueller
Deze opmerking van John raakt een cruciaal punt in marketing, SEO en contentcreatie. In een wereld waar bijna elke denkbare pagina (of podcast, Instagrampost of video) al bestaat, hoe zorgen we ervoor dat onze inhoud zich onderscheidt?
Welke blauwe oceaan kunnen we nog bevaren?
Dit is een vraag die ik probeer te beantwoorden voor mijn klanten, en de potentiële klanten van mijn klanten. Hoe kunnen we, als digitale marketeers, niet alleen pagina’s voor het internet maken, maar écht waardevolle, helpful content creëren die zowel gebruikers als zoekmachines aanspreekt.
Het is best raar om daarover na te denken. Je hebt een goede pagina, maar als er al zoveel andere zijn die prima voldoen, wie zit er dan op jouw pagina te wachten?”
Dit artikel begon met een chatGPT sessie, maar al snel liep dit volledig uit de hand en heb ik er, al zeg ik het zelf, een beter artikel van geschreven. Toch beter leren prompten.
Was dit artikel behulpzaam?
Dit artikel: Overvloed in SEO: Wanneer is een pagina overbodig? verscheen het eerst op chapter42.com.
Lees het originele artikel op Chapter42.nl