Twee ideeën die op elkaar aansluiten

Hoeveel nieuwe content wil je nog maken? En waarom moet die content dan altijd weer beter, meer en ultiemer zijn dan de bestaande content? Waarom link je niet af en toe gewoon naar iets wat goed is. Voor je gebruikers?

“Ultimate Guides” zijn overvloedig in online content, in de eerste plaats om hoger in Google te ranken, maar ook om ‘beter’, ‘meer’ en ‘harder’ te zijn dan je concurrent. Want jij weet het toch zeker wel beter? Dat vind ik niet alleen maar Andy Chadwick ook, in zijn artikel: The Ultimate Guide To Not Being An Ultimate Guide.

Komt het door de clickbait-achtige title dan? Werkt dat ook nog als 50% van de top 10 al bestaat uit ultieme gidsen, of ‘autoverzekering vergelijken’ of ‘autoverzekering afsluiten’? Andy geeft je goede tips als het gaat om je title-tag alleen. Maar is dat genoeg?

Blue ocean strategy

Nee. Het antwoord is domweg: Nee, dat werkt niet. Het is al eens geschreven in ‘blue ocean stragegy‘. Ja je kunt er natuurlijk genoeg links tegenaan gooien en nog meer (dezelfde) zoekwoorden aan toevoegen, zodat je misschien wel in de top 3 terecht komt en dan doet de nummer 4 dat ook en je zakt weer een plaats. Het is een ratrace, voor diegene die de meeste tijd voor over heeft, het makkelijkste er geld mee kan verdienen of gewoon een groter ego hebben.

Toegevoegde waarde

Google probeert ons, na jaren lang foutief belonen, nu op andere gedachten te brengen, want nu is er een eigen belang. De index word wat groot. Dus nu gaan ze van hun probleem jouw probleem, sorry, uitdaging maken. Nu moeten we vooral uniek zijn en toevoegde waarde bieden. Hier zijn twee voorbeelden van hoe je dat zou kunnen doen;

  • Thought leadership: schrijf helemaal nieuwe dingen, doe onderzoek, zoek die blauwe ocean, loop voorop en niet achter de meute aan. Voor de duidelijkheid ik bedoel dus ook niet zelf de eerste ultimate guide schrijven, maar probeer eens wat anders. Kijk eens hoe bijvoorbeeld McKinsey met de prioriteiten voor CEO’s in 2024 dit doet.
  • Expert opinion: geef commentaar op gebeurtenissen alsof je een echte journalist bent met verstand van zaken. John Gruber doet het al jarenlang zo op Daring Fireball. daarnaast doet hij het ook vaak met een citaat of gewoon een link.

En dat brengt ons bij het tweede deel van de wijsheid

De origine van het internet

Gebruik in godsnaam nou gewoon links. Wees geen pagerank-hoarder, want pagerank sculpting is echt al heel erg oud (2008, en het artikel is eigenlijk nog relevanter dan ik vooraf dacht) en niet erg succesvol als je geen gruwelijk grote website hebt. Als je dat wel hebt en je komt er niet uit mag je altijd contact met mij opnemen.

PageRank

Google is 25 jaar geleden groot geworden omdat Larry Page en Sergey Brin in hun moeder garage bedachten dat de kans (goh, weer statistiek en kansberekening: Navboost) dat je een website op het internet zou tegenkomen met een link misschien wel eens een goede ranking-factor zou kunnen zijn. Dat algoritme hebben ze voor het gemak maar vernoemd naar Larry Page, en PageRank was geboren.

Iets dat enorm in de kern van Google zit gebakken, tot vandaag de dag, maar lang niet meer zo’n sterk signaal is als dat het tussen 2000 en 2010 was. Maar links blijven belangrijk. Zijn het niet je linkbuilding links, dan is het wel je interne linkstructuur (ik zei het in 2008 al, zie dat PageRank Sculpting linkje) die goed moet zijn.

Maar links zijn het leven, de aders van het internet. Misschien is dit wel het pleidooi om links weer fatsoenlijk te gaan gebruiken. Niet altijd elkaar proberen af te troeven, door het beste, meest volledige artikel te gaan maken. Dat hoeft trouwens ook niet, want het is soms verstandiger om iets te publiceren continue bij te werken, uit te breiden en te updaten.

“The imperfect project you actually complete is worth more than the perfect project you never finish.”

via James Clear

Want ook dat is een ader van het internet. Het is tenslotte geen boek dat je laat drukken. Dus wees niet bang om eens te linken in plaats van de concurrentie aan te gaan, met content die echt iets toevoegd voor gebruikers. Niet omdat het leuk is, maar omdat het internet eigenlijk zo werkt.

Ergens heb ik dan de naïeve hoop (geen strategie) dat er een soort van wederkerigheid ontstaat op de inhoud. Want als je zelf waardevolle informatie schrijft, krijg je ook makkelijker links en zo maken we het onszelf allemaal makkelijk, want het leren en lezen gaat een stuk sneller zonder alle bullshit waar we doorheen moeten om te zien dat het oude wijn in nieuwe zakken is.

Want ook dat is de gebruiker voorop stellen met je content strategie, en laten we daar nou eens op focussen in 2024. Als je het dan niet voor de links wilt doen, doe het dan voor je gebruikers.

Voetnoot

DIt artikel komt voort uit mijn eigen hersenspinsels. Dall-e is gebruikt voor de afbeeldingen. De quote komt van James Clear, maar dat staat er ook onder. Mochten m’n brainfarts niet duidelijk genoeg zijn, in de komende dagen scherp ik het vast nog aan, maar stel je vragen of opmerkingen of mening gerust in de comments. Of schrijf een blog en link hier naar. Dat mag natuurlijk ook.

Was dit artikel behulpzaam?

.thumb-up-cls-1{fill:#c9c9c9;}.thumb-up-cls-2{fill:#e1e1e1;}.thumb-up-cls-3{fill:#676767;}

.thumb-down-cls-1{fill:#c9c9c9;}.thumb-down-cls-2{fill:#e1e1e1;}.thumb-down-cls-3{fill:#676767;}


Bedankt voor je feedback!

Dit artikel: Twee ideeën die op elkaar aansluiten verscheen het eerst op chapter42.com.

Lees het originele artikel op Chapter42.nl