AVG onderzoek: 25% van bezoekers niet te gebruiken voor marketingdoeleinden zoals retargeting

Heb je een nieuwe cookiemelding geïmplementeerd? Dan is de kans aannemelijk dat je een kwart van je bezoekers ‘verliest’ en niet kan gebruiken voor marketingdoeleinden zoals retargeting. Ons onderzoek laat namelijk zien dat gemiddeld 25% van je bezoekers cookies niet accepteren. Ook vonden we verschillen in het soort websitebezoeker: mobiele bezoekers accepteren eerder marketingcookies dan bezoekers op desktop of tablet. Benieuwd naar de overige gevolgen van de AVG*? Lees dan snel verder.

Onderzoek onder klanten uit verschillende sectoren

Veel bedrijven hebben vanwege de introductie van de AVG hun cookiemelding aangepast. Via de cookiewall kunnen bezoekers hun voorkeuren aangegeven met betrekking tot cookies. Er is onderscheid te maken in de volgende niveau’s:

  • Level 0: Geen toestemming (bezoeker negeert de cookiewall);
  • Level 1: Functioneel (bezoeker accepteert alleen functionele cookies);
  • Level 2: Functioneel en Personalisatie (bezoeker accepteert alleen functionele en personalisatie cookies);
  • Level 3: Functioneel, Personalisatie en Sociaal (bezoeker accepteert alle cookies).
Een voorbeeld van de cookiewall zoals deze getoond wordt op de website van De Nieuwe Zaak.

Voor marketingdoeleinden zoals retargeting is een niveau van 2 of hoger vereist. Bezoekers die een cookiewall negeren (niveau 1) of alleen functionele cookies accepteren (niveau 2) zijn dus niet te retargeten. Op basis van deze niveaus konden we het gedrag ten aanzien van de cookiewall doormeten. In het onderzoek zijn klanten uit verschillende sectoren gebruikt om de diversiteit te waarborgen.

25% van alle sessies is niet te gebruiken voor marketingdoeleinden

We hebben in een tijdsperiode van een maand data verzameld van ruim 132.500 sessies. Hieruit blijkt dat 75% van het totale verkeer de benodigde cookies accepteert om vervolgens retargeted advertenties te kunnen ontvangen. De vijver waaruit gevist kan worden is dus fors kleiner geworden doordat een kwart van de bezoekers nu cookies weigert of de cookiewall negeert.

Accepteren: Alles of niets

Uit onderstaande cijfers kunnen we opmaken dat er een zeer duidelijke verdeling is in de mate waarin bezoekers cookies accepteren. Het overgrote merendeel (76%) accepteert alle cookie-niveaus en een kleinere groep (22%) accepteert helemaal geen cookies. Slechts een heel klein deel (ongeveer 1%) maakt een bewuste keuze voor één van de tussenliggende niveaus.

Level 0 (geen toestemming) is van toepassing wanneer bezoekers geen interactie hebben met de cookiebar. Het is dus aannemelijk dat dit deel van de bezoekers de cookie-bar volledig negeert of over het hoofd ziet met als resultaat dat er geen cookies geplaatst mogen worden. Deze bezoekers kun je dus niet retargeten!

Op een kleiner scherm worden cookies eerder geaccepteerd

Uit de data blijkt dat het apparaat waarop bezoekers de website bekijken van invloed is op de mate waarin cookies geaccepteerd worden. Mobiele bezoekers gaan sneller akkoord met de cookiewall dan bezoekers op tablet of desktop. Voor mobiele bezoekers is het percentage dat alles accepteert 93%. Dat is significant meer dan de bezoekers die de website op tablet (60%) of desktop (56%) bezoeken.

Ook zien we dat de cookiewall het meest genegeerd wordt in sessies die plaatsvinden op een desktop. Hieruit kunnen we afleiden dat bezoekers op een kleiner scherm vaker interacteren met de cookiewall en in de meeste gevallen kiezen voor de makkelijkste weg, namelijk alle cookies accepteren. Een logische verklaring hiervoor is dat de cookiewall op een kleiner scherm meer ruimte inneemt en dus sneller in de weg zit waardoor men op accepteren klikt.

Nieuwe bezoekers accepteren minder cookies dan terugkerende bezoekers

Uit de data blijkt dat de verschillen tussen nieuwe en terugkerende bezoekers klein maar significant zijn. Terugkerende bezoekers accepteren immers vaker cookies dan nieuwe bezoekers. Het blijkt dus dat nieuwe bezoekers minder makkelijk persoonlijke gegevens afstaan dan bezoekers die vaker je website bezoeken. Hieruit kunnen we afleiden dat vertrouwen mogelijk een belangrijk aspect is bij het al dan niet accepteren van cookies.

Hoe meten we het gedrag ten aanzien van de cookiewall door?

Bij klanten die gebruik maken onze uniforme cookiewall plaatsen we een cookie om bij te houden wat de cookie-instellingen van een bezoeker zijn.

Middels Google Tag Manager zijn we vervolgens in staat om op sessieniveau de cookie-instellingen van bezoekers te registreren en deze als aangepaste dimensie naar Google Analytics te sturen. Deze data hebben we verzameld en vervolgens gevisualiseerd in een dashboard. Bouncers, personen die bij een bezoek direct de website verlaten, zijn hierin niet meegenomen omdat deze geen interactie hebben met de cookiewall en zodoende de data vertroebelen.

De volgende stappen

Dankzij de dashboards hebben wij voor onze klanten inzichtelijk wat de impact van de AVG voor hun business is en kunnen we hierop inspelen. Niet alleen kunnen we het verlies in omzet doorrekenen, ook kunnen we aanbevelingen doen om de cookiewall te optimaliseren. Denk hierbij aan het inzetten van psychologische principes om het percentage bezoekers dat te gebruiken is voor marketingdoeleinden zoals retargeting te verhogen.

Wil jij ook inzicht in hoe er gereageerd wordt op jouw cookiewall en wat dit voor impact heeft op je online omzet? Of ben je benieuwd hoe je organisatie er op AVG-gebied voor staat? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.

Neem contact op

 

*In ons vorige blog gingen we in op de mogelijke gevolgen van de AVG. In dit huidige blog delen we onze belangrijkste bevindingen tot nu toe met je.

Het bericht AVG onderzoek: 25% van bezoekers niet te gebruiken voor marketingdoeleinden zoals retargeting verscheen eerst op De Nieuwe Zaak.

Lees het originele bericht op www.denieuwezaak.nl

Leave a Comment